Det er slut med at bruge musik fra danske kunstnere som Medina, Nik og Jay, Tessa og en række af Danmarks mest populære musikere, på det sociale medie TikTok.
Det bekræfter Casper Bengtson, der er administrerende direktør for musikselskabet Universal Music Danmark, i en mail til Ritzau.
- Ja, der er trykket på knappen, så både dansk og internationalt repertoire er pillet ned - eller er i fuld gang med at blive det, lyder det.
Grunden er, at Universal Music ikke har lavet en ny aftale med TikTok, fordi parterne ikke kunne nå til enighed om vilkårene. Den eksisterende aftale mellem Universal Music og TikTok udløb 31. januar.
- Hos Universal Music elsker vi digitale tjenester - men hvis du som TikTok har bygget en milliardforretning på skuldrene af vores kunstneres musik, så forventer vi, at du har respekt nok for musikken til at kompensere kunstnerne - og os der samarbejder med dem - på en fair og konkurrencedygtig måde, lyder det fra Casper Bengtson.
I et åbent brev fra tirsdag lyder det fra Universal Music, at indtægterne fra TikTok udgør én procent af musikselskabets samlede indtægter.
- I sidste ende prøver TikTok at lave en musikbaseret forretning uden at betale en fair pris for musikken, lyder det i brevet.
Onsdag lød det fra TikTok, at det er "trist og skuffende, at Universal Music Group har sat deres egen grådighed over deres kunstneres og sangskriveres interesser".
- På trods af Universals falske narrativ og retorik er det et faktum, at de har valgt at fjerne sig fra den kraftfulde støtte fra en platform med over en milliard brugere, der fungerer som gratis reklame og motor for deres talenter, lyder det videre.
Universal Music har desuden verdensstjerner som Justin Bieber, Taylor Swift, Billie Eilish og en række andre af verdens største musikere.
I oktober sidste år lød det fra TikTok, at der er omkring 1,3 millioner danske bruger, der på månedlig basis bruger det sociale medie.
/ritzau/