Florida er den næststørste juice-stat efter Californien. I Florida produceres over 17% af landets citrusfrugter og langt de fleste er appelsiner. Og den har været en stor og blomstrende industri i årtier. Men det er ved at være slut.
Helt konkret ses det i det verdensomspændende mærke Tropicana, som er tæt på konkurs. Mærket findes også i de danske butikker med både appelsinjuice, æblejuice og andre varianter. Men det kan snart være slut med de markante plasticflasker med den velsmagende juice i.
Og det har i høj grad at gøre med klimaforandringerne. For Florida er blevet hamret sønder og sammen af kraftige orkaner som aldrig før de sidste 10 år. Ydermere har monsunagtige regnfald ødelagt høsten år efter år. Og så er staten ovenikøbet ramt af en ondartet citrus-sygdom, hvor insekter ødelægger nektaren i frugterne. Produktionen er på 10 år faldet med hele 73%. Det skriver CNN.
Prisen fordoblet
Tropicana blev stiftet i 1947 af en immigrant fra Sicilien, som fandt på at fryse koncentreret appelsinjuice og blande op med vand. Sidenhen er det blevet en kæmpe business, hvor senest cola-giganten Pepsi har haft en stor del af mærket, som efterfølgende delvist er blevet opkøbt af et europæisk investeringsfond.
Pepsi ejer en lille del i dag, og de har lige nedskrevet deres ejerskab med 1 milliard kroner. Investeringsfonden (PAI Partners) har lånt Tropicana $30 mio., men det er som en juice-dråbe i det store kar.
Ingen eksperter regner med, at mærket vil overleve. Salget er gået ned, prisen er gået op - juice generelt er steget næsten 100% siden 2020 (fra ca. 12 kr. literen til 24 kr. i dag).
Ydermere er forbrugerne ikke så vilde med appelsinjuice mere. De foretrækker grønne juicer, danskvand, energidrikke, iste og andre læskedrikke.
Og da Tropicana i et desperat forsøg på at optimere indtjeningen ændrede deres store flaske til en mindre, håbede de på, at forbrugerne var lidt ligeglade med det (ligesom vi godtog, at smør pludselig ikke kom i 250 grams pakker, men kun 200 gram). Men det var de ikke, og kort efter introduktionen af nye mindre, men ligeså dyre flasker juice, faldt salget endnu mere.
I den seneste prognose for appelsinhøst, så ser faldet ud til i Florida at være 33%, mens det kun udgør 1% i konkurrent-staten Californien.
Og mange andre juice-fabrikanter skifter hurtigt over til andre slags juicer, da den store og amerikanske OJ (orange juice)-kultur er brat nedadgående blandt forbrugerne. Og Tropicana ser ud til at være det første offer.