Storstrømsbroens sprækker er nu lappet

Storstrømsbroen er igen klar til samme togtrafik, som før broen blev forstærket for revner i cementen.
Foto: Colourbox

Falster og Sjælland er nu genforenet. Hvert fald når det gælder den del, der handler om normal togdrift.

Den hårdt plagede Storstrømsbro kan således nu igen tage imod togtrafik på fuldt blus.

Det oplyser Banedanmark, der efter at have udført alle reparationer af de fundne revner før jul, nu har afsluttet beregningerne af broens bæreevne.

Storstrømsbroen blev lukket for lette tog den 21. november, efter at broen havde været lukket en måned, da der i forbindelse med en planlagt hovedistandsættelse blev fundet revner i broen på grund af en uhensigtsmæssig konstruktion.

Med de nye reparationer er broen dermed igen i så god stand, som før broen blev forstærket.

Ifølge Banedanmark har de nye reparationer lappet broen sammen i sådan en grad, at det kan holde otte år frem.

"Sikkerheden er det vigtigste for os. Det er derfor afgørende, at vi har fået bekræftet, at vores reparationer kan klare den fulde ordinære togtrafik for passagererne nu og frem til 2020," lyder det fra Søren Boysen, der er områdedirektør i Banedanmark.

Fra mandag morgen den 23. januar vil togtrafikken kunne tage den normal køreplan for 2012 i brug. Genåbningen af broen gælder både for ordinær togtrafik og dobbeltdækkertog.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.