Det blev den sidste søgen efter tornadoer for tre stormjægere, der mistede livet under det voldsomme vejrfænomen, der ramte den amerikanske stat Oklahoma fredag lokal tid.
55-årige Tim Samsaras, hans 24-årige søn Paul Samsaras og 45-årige Carl Young døde i Oklahoma City-forstaden El Reno, fortæller Tim Samsaras bror Jim Samsaras i en pressemeddelelse.
- Han døde, mens han lavede det, han elskede og bogstaveligt talt satte sit liv på spil for at redde andre, sagde broren.
Fem tornadoer ramte det centrale Oklahoma og forårsagede oversvømmelser blot 11 dage efter, at en anden tornado rev op i Moore og dræbte 24 mennesker.
Søndag blev dødstallet efter fredagens hvirvelstorme sat op fra 10 til 13 - heriblandt både stormjærgerne samt fire børn.
Søndag bekræftede myndighederne i Missouri, at mindst tre var omkommet i oversvømmelser, der blev udløst af de voldsomme storme.
Tim Samsaras og Carl Young har tidligere arbejdet for den amerikanske vejrstation The Weather Channel, og her siger en talsmand, at de nu vil tænke over, om dødsfaldene skal have konsekvenser for deres dækning.
Tre medarbejdere fra vejrstationen fik mindre skrammer, da deres køretøj blev kastet omkring 180 meter væk af vinden, mens de var på sporet af stormen ved El Reno i fredags.
I interviews har Samaras tidligere sagt, at han blev fascineret af tornadoer, da han som barn blev tvunget til at se filmen "Troldmanden fra Oz", hvor den hovedpersonen Dorothy bliver fejet ind i en anden verden af en tornado.
- Det tornado var den bedste del af hele filmen, fortalte han The Weather Channel i 2009.
- Fra den dag var jeg fanget for livet.
Samaras grundlagde firmaet Twistex for at indsamle temperaturer, fugtighed, tryk og vind-hastighedsdata med det formål at kunne advare om tornadoer så tidligt som muligt.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.