Københavnerne vil hellere have en Jorn på væggen og en Wegner på gulvet end et stykke værdipapir i skuffen.
Auktionshusene Bruun Rasmussen og Lauritz.com oplever rekordstore hammerslag for tiden, fordi en stigende interesse for dyr kunst og design presser priserne i vejret.
Det skaber grundlag for en god investering, der langt overstiger afkastet i de traditionelle investeringsformer.
»Vi kan selvfølgelig ikke vide det præcist, men meget tyder på, at især københavnerne bliver mere og mere interesserede i at investere noget af friværdien i dyr kunst og designermøbler,« siger Casper Behrendtzen, der er vurderingschef og filialdirektør ved hovedafdelingen hos Lauritz.com.
Det er hovedsageligt dyr kunst og designermøbler, der går som varmt brød.
»Der efterspørges i høj grad på mærkevarer, hvilket vil sige moderne kunst af etablerede navne som Tal R, Asger Jorn, Per Kirkeby, Jørgen Nash og Mogens Balle. Men vi oplever også en kraftig efterspørgsel på møbler fra den danske møbelguldalder (1950-1970, red.), herunder Poul Kjærholm, Finn Juhl, Arne Jacobsen og Hans J. Wegner,« siger Casper Behrendtzen.
Han understreger, at Lauritz.com aldrig anbefaler kunst og designermøbler som investeringsobjekt, men opfordrer folk til at købe, fordi de kan lide det.
»Men når det så er sagt, så er der ingen tvivl om, at de, som har næse for det, ofte laver en rigtig, rigtig god forretning,« uddyber han.
Kunst for flere tusinder
Kunstkategorien har den seneste tid budt på nogle bemærkelsesværdige hammerslag. Heraf kan nævnes en verdensrekord på et værk af Cobra-kunstneren Mogens Balle, pris: 234.000 kroner.
Ligeledes er et værk af skagenmaleren Michael Ancher med motiv af skagenfiskere gået for 960.000 kroner, og et håndkoloreret litografi af Edvard Munch er gået for 720.000 kroner.
Kunst frem for forbrug
Hos Bruun Rasmussen investeres der også friværdi som aldrig før:
»Lige nu oplever vi en stor gruppe af midaldrende ægtepar, som viser stigende interesse for at investere nogle penge i ting, de kan relatere sig til. Og her taler vi ofte hammerslag på mellem 500.000 kroner og millionen,« siger Sebastian Hauge Lerche, kommunikationsdirektør hos Bruun Rasmussen.
Et af de seneste eksempler på lige præcis sådan et hammerslag var et værk af Tal R, der gik for 640.000 kroner.
»Når det drejer sig om kunst, skal man passe på, for kunstnere kan jo både have gode og dårlige perioder, og deres popularitet kan pludselig skifte. Derfor går de ofte efter de sikre kort – dem, som har fået en blåstempling – ellers kan man hurtigt komme galt af sted,« siger Sebastian Hauge Lerche.