Det sociale medie Facebook står endnu en gang over for et søgsmål i milliardklassen, og denne gang foregår det i Storbritannien.
Bag søgsmålet står advokaten Liza Lovdahl Gormsen, der specialiserer sig i konkurrenceregler. Hun siger, at hun har rejst sagen på vegne af Storbritanniens 44 millioner Facebook-brugere.
I alt sagsøges moderselskabet bag Facebook, Meta, for over 2,3 milliarder pund - svarende til cirka 20,8 milliarder kroner.
Gormsen, der også er rådgiver for det britiske finanstilsyn, mener, at Facebook har tjent styrtende med penge på at behandle brugere uretfærdigt.
Det lyder blandt andet i det private søgsmål, at Facebook på uretfærdig vis har afkrævet brugere personlige data for at logge ind - personlige data, der er så værdifulde, at Facebook har tjent milliarder på dem.
- I de 17 år, der er gået, siden Facebook blev skabt, er det blevet det eneste sociale medie i Storbritannien, hvor man kan være sikker på, at venner og familie er til stede på samme sted, siger Liza Lovdahl Gormsen.
- Alligevel har Facebook en mørk side. Det misbruger sin markedsdominans til at underlægge de britiske brugere uretfærdige vilkår og får herved magt til at udnytte deres personlige data, siger hun.
Søgsmålet kommer, få dage efter at Facebook ikke havde held med at afvise et søgsmål fremsat af det amerikanske finanstilsyn, FTC.
Søgsmålet fra USA går på, at Facebook udøver konkurrencestridig virksomhed.
Blandt andet opkøbet af to store sociale medier - beskedtjenesten WhatsApp og billeddelingstjenesten Instagram - er blevet brugt som eksempel på, hvordan Facebook vedligeholder sin dominans.
/ritzau/Reuters
/ritzau/Reuters
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.