I over 8.000 år har mennesket nydt vinens glæder. Og det holder vi nok heller aldrig op med. Men med nye generationer, kommer nye vaner.
Således mener USA's vinindustri, at en af grundene til, at den samlede vinindustri i landet er faldet med over 6% sidste år, kan tilskrives, at de unge fravælger vin både i dagligdagen og til fester.
Det er ikke kun vin-salget, som er faldet i USA, men ligeledes øl og spiritus, mens såkaldte pre-mixed drinks, altså færdiglavede flaskedrinks som Bacardi Breezer, færdigblandet gin&tonic eller vores egne Ga-Jol-drikke med vodka etc. er steget generelt.
Mike Veseth, som er forfatter til flere vinbøger, siger til NBC, at Babyboom-generationen elsker vin, så man antog, at de følgende generationer også ville, men det er lige omvendt.
Han påpeger også, at vin er en dyr alkoholisk drik, som per liter er steget fra gennemsnitlig $10 til $14 de seneste år i USA. Ydermere kræver det ofte en proptrækker og glas at drikke, hvor pre-mixed drinks er nemmere at have med og drikke til fester.
Andre eksperter påpeger, at legaliseringen af pot i mange stater ligeledes har gjort et indhug i salget af øl, vin og spiritus, da man allerede har den "buzz" fra sin joint, man behøver, og man derfor ikke behøver at supplere den med alkoholindtag.
Pre-mixed drinks er som det eneste alkoholiske produkt i stigning.
Foto: NBC
Som andre steder på kloden er salg af alkoholfri øl også steget eksplosivt i USA, da man virkelig kan lave gode og velsmagende øl uden alkohol. Men, påpeger, Mike Vesth, den kode har vinindustrien ikke knækket endnu. - Ikke alkoholiske vine er stadig generelt flade og uinteressante for vinnydere, konstaterer han.
Vinindtaget er faldet 7% de seneste år globalt, men steg en kort overgang under corona-pandemien, da mange pludselig sad derhjemme og kedede sig, men det var en kortlivet stigning.
Ifølge Veseth er det ikke bare en midlertidig krise, som vinindustrien oplever. - Det er mere et eksistentielt problem – en kulturændring, mener han.