Bankkunder, der er udsat for bedrageri over for eksempel telefonen, risikerer at miste store beløb fra bankkontoen.
Det samme gælder, hvis bankkunder indtaster et ciffer forkert ved en bankoverførsel, hvor beløbet havner hos en helt forkert person eller virksomhed.
I pengeinstitutter risikerer kunderne at miste op til 500.000 kroner, skriver Faglige Seniorer.
For selv om bankerne har sat begrænsninger for, hvor meget der kan overføres dagligt, så er grænserne vidt forskellige. Derfor er kunderne ved fejl og bedrageri afhængig af, hvem de har som bankforbindelse.
I Nordea og Jyske Bank kan privatkunder som standard overføre op til 500.000 kroner om dagen til andres konti.
I den anden ende har Vestjysk Bank en standardgrænse på 25.000 kroner.
- Vi har tidligere sat grænsen ned fra 100.000 kroner til 25.000 kroner for at begrænse tabet ved eventuel svindel, oplyser Jane Toft Olufsen, der er kommunikationschef i Vestjysk Bank.
I nogle banker er grænsen fast, mens den i andre fleksibel. I Jyske Bank kan kunderne bede om, at deres maksimale mulighed for daglige overførsler nedsættes fra standarden på 500.000 kroner.
Sydbank tackler grænserne på en særlig måde. Her findes der ingen standardgrænser. Hver kunde aftaler med sin rådgiver, hvad beløbet for bankoverførsler maksimalt skal være.
Faglige Seniorers nyhedsbrev har bedt bankernes organisation, Finans Danmark, hjælpe med en liste over, hvordan kunderne er stillet, hvis de bliver udsat for svindel eller overfører beløb til en forkert modtager.
Men det afviser Finans Danmark, fordi de siger, at hver enkelt situation bedømmes individuelt.
Her finder du en oversigt over, hvilke beløbsgrænser der er i et udvalg af landets banker.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.