Grim, grov og nedsættende tone på internettet skal have dødsstødet. Det mener McDonald's, Microsoft, Facebook og organisationen Fucking Flink, som har sat en onlinekampagne i gang, der skal skabe en mere venlig tone i cyberspace.
”Man kommer ikke ind i en butik og siger, at medarbejderne er nogle klamme, fede ludere, som nogle oplever, at de får at vide på deres Facebook-sider. Idéen med det her er at skabe en bedre tone,” siger Tina Werborg, der er partner i Fucking Flink til jp.dk.
Fucking Flink er stiftet for tre år siden af dansk-amerikaneren Lars AP, som holder foredrag og blandt andet har skrevet en bog om at opføre sig ordentligt på nettet.
Det var statsminister Helle Thorning Schmidts grundlovstale sidste år, hvor hun berørte problemet, der gav initiativtagerne ideen til at forsøge at ændre den sproglige adfærd på nettet.
Folkene bag Fucking Flink er glade for, at de har fået store virksomheder til at gå med i kampagnen.
"Det er vigtigt, at vi har fået tre store virksomheder med, fordi budskabet kan spredes bredt til alle," siger Tina Werborg til jp.dk.
Det hårde online-sprog opstår, fordi man kan dukke sig bag skærmen. Det er noget andet at møde folk på gaden, siger ekspert i sociale medier Thomas Bigum til jp.dk
"Det handler også om, at folk kan reagere hurtigt og være korte for hovedet. Man mangler modpartens kropssignaler og modsvar, når man kommer med en ytring."