Til forskel fra andre højtflyvende visionsplaner, som politikere og kommune har det med at præsentere, vurderer rådmand Anker Boye (S) og byrådsmedlem Lars Chr. Lilleholt (V), at planen for Stige Ø bliver til noget.
»Det her er ikke bare snak, for vi sætter handling bag ordene,« siger Anker Boye og henviser til de 15 millioner kroner, Odense Byråd de kommende fire år har sat af til at anlægge en havn, bygge et fælleshus og lave en stor legeplads.
Koholmen røres ikke
»Samtidig tror jeg, vi vil møde stor velvilje hos de fonde, vi vil søge om hjælp hos,« siger Anker Boye og peger på Miljøministeriets såkaldte Miljømilliard, Aage V. Jensens fonde og Lokale- og Anlægsfonden.
Mens Miljømilliarden og Aage V. Jensens fonde støtter miljøbevarende og -forbedrende initiativer, er Lokale- og Anlægsfonden mere interesseret i at betale for klubhuse, skatebaner og spejderhytter.
»Jeg tror ikke, vi får problemer med at videreudvikle Stige Ø og det vel og mærke, uden at det går ud over Sorthusene og den nordlige del, Koholmen. De områder piller vi ikke ved,« siger Anker Boye.
Har vist politisk vilje
Medlem af byrådet og Folketinget for Venstre Lars Chr. Lilleholt anser også planen for realistisk at gennemføre.
»Byrådet har bevilget de første 15 millioner kroner, og dermed har vi vist fonde og andre, der vil støtte, at der er politisk vilje til stede,« siger politikeren. Han var formand for den komité, der udpegede vinderen blandt de forslag til en omdannelse af Stige Ø, som arkitekter havde sendt ind, og som Odense Kommune siden brugte som baggrund for den store plan.
»Vi skaber en fritidsoase, som folk får lyst til at besøge igen og igen. Hvor man tidligere sagde, at man ville i Fruens Bøge, vil folk fremover lige så gerne til Stige Ø,« siger Lars Chr. Lilleholt.
»Det bliver ikke et nyt tivoli, men et sted med højt til loftet og en storslået natur. Det er allerede et spændende sted, som er lidt overset,« siger Lars Chr. Lilleholt.
Odense Kommune oplyser, at Stige Ø allerede er åben for offentligheden, efter at den i en årrække var lukket, mens man kørte jord på affaldsdyngerne.
At man stadig har porte og hegn ved indkørselsvejene, skyldes, at man ikke vil have bilister til at køre ræs på vejene mellem bakkerne.