Stjernekok Bo Jacobsen fra Restaurationen i København er en af mange danske restauratører, der hver uge er begyndt at sende regninger ud til folk, der har bestilt bord og ikke møder op i restauranten.
»Og det bliver værre og værre. Det er krafteddermanme tæt på at være dagligt, at der er folk, der ikke møder op,« fyger det ud af Bo Jacobsen, der intet problem ser i at sende en regning på 3.000 kroner til det forelskede par, der bliver væk.
»Jeg er knaldhård. Kunder er respektløse over for den omsætning, som jeg mister på et tomt bord. Det samme gælder selskaber på ti, hvor de kun møder syv. De får lov til at betale for de bestilte ti,« siger Bo Jacobsen, der for at dæmme op for det kraftigt antal ikke-mødere sender skriftlige ordrebekræftelser. Og øjeblikkelig sender folk til inkasso. Alligevel mistede han sidste år 250.000 kroner på folk, der ikke dukkede op.
Og det meste af den danske restaurationsbranche trop, fortæller brancheforeningen Horestas direktør, Lone Njor Hult:
Depositum i fremtiden
»Det er et kraftigt stigende problem med kunder, der bestiller bord på fire restauranter på en gang, hvorefter de i sidste øjeblik vælger et sted og så efterlader de andre borde tomme. Det koster restauranter store beløb i omsætning, da de har købt råvarer og må lade bordet stå tomt,« siger Lone Njor Hult.
Hun bekræfter derfor, at en lang række restauranter er begyndt at sende regninger til de gæster, der ikke indfandt sig på det bestilte bord.
Og nu er restauranter og hoteller klar med næste skridt mod utro kunder.
I branchen diskuterer man for tiden at kræve depositum, før folk kan bestille bord eller et værelse.
»Og det kommer inden for et år på de dyre steder. Allerede i dag skal man lægge et depositum, når man bestiller selskabslokaler til bryllupper. Nu kommer det også til at gælde for hr. og fru Danmark, når de skal ud og spise,« siger Lone Njor Hult.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.