Siden "pokerboomet" i 2003-2006 er hasardspil i vid udstrækning blevet en digital forretning, hvor nye casinoer etableres online med en utrolig hastighed. Ikke kun her i Danmark, men over hele verden. For eksempel har hundredvis af digitale casinoer ansøgt om de rette licenser i Sverige. Her er et eksempel på et online casino i Sverige, der har bestået den svenske regerings strenge spillelove, der ligner dem, vi har i vores eget land.
Tekniske udviklinger inden for spilindustrien
I lang tid bestod hasardspil af terning- og kortspil med undtagelse af det roterende roulettehjul. Da den første spilleautomat blev introduceret af Charles August Fey i 1877, introducerede han en ny slags mekanik i spilverdenen. Selvfølgelig var det ikke så komplekst som dagens digitale spilleautomater, men det ændrede spilverdenen for altid. Med maskiner, der ikke behøvede at blive betjent af personale, kunne casinoer og andre etablissementer konstant tilbyde kunder helt nyt underholdning.
Digitale spilleautomater blev introduceret i 1990'erne; nu er tusindvis af dem tilgængelige på vores mobiltelefoner og kun få klik væk. Det var midt i "pokerboomet" i 2003-2006, at hasardspil for alvor flyttede online, da det blev muligt at spille Texas Hold'Em og 5 Card Stud mod modstandere over hele verden. Samtidig begyndte pokerturneringer med massive præmiepuljer at vises på flow-tv her i Skandinavien, hvilket øgede interessen for spillet.
Store grafiske forbedringer og nye spilfunktioner
I dag er online hasardspil mere almindeligt end at besøge et fysisk casino eller lægge sine væddemål i et supermarked. Og det er ikke så overraskende. At spille kortspil eller på spilleautomater er langt billigere online, med muligheden for at placere indsatser for mindre end en dansk krone, og når det kommer til sportsbetting, kan online gamblere ændre og placere bets løbende under en kamp.
Nu er den gamle spilleautomat udviklet til noget, der ligner dagens videospil med avanceret grafik og nye funktioner. Nogle spil tillader endda spilleren at udvikle en karakter gennem spillet, låse nye bonusfunktioner op og generelt få bedre spillemuligheder.
VR kan være det næste store
Virtual Reality (VR) har endnu ikke fået det store gennembrud, som mange troede, det ville få, men det betyder ikke, at det ikke vil ske snart. En årsag til dets tidligere mangel på succes har været høje priser og skuffende grafik. Men teknologien udvikler sig hurtigt, og priserne forbedres konstant.
I dag tilbyder nogle online casinoer en VR-oplevelse, der gør det muligt at besøge et Las Vegas-lignende etablissement fra din stue. Det er en ny oplevelse, der udvisker grænsen mellem spil og virkelighed; mange forudser, at dette bliver det næste store. Om det er tilfældet, vil vi få at se. Alligevel vil spilindustrien med sin vane for at inkorporere ny teknologi gribe alle chancer for at tilbyde unikke brugeroplevelser for sine kunder.