Ritzau
Opdateret kl. 11:00
Salget af højttalere, hovedtelefoner og fjernsyn steg 15 procent hen over sommeren i danske Bang & Olufsen - B&O.
Det viser selskabets regnskab for juni, juli og august, som er første kvartal af det skæve regnskabsår 2017/2018. Og det er selskabets topchef, Henrik Clausen, tilfreds med.
- Vi har leveret en solid vækst i første kvartal med en forbedret lønsomhed, som er drevet af en øget toplinje i forretningen.
- Og så begynder vi også at se effekten af de ting, vi har gennemført i de senere år i forhold til at strømline vores forretning, siger administrerende direktør Henrik Clausen til Ritzau Finans.
Det svære sommerkvartal endte dog med minus på bundlinjen. Resultat før skat blev et underskud på 70 millioner kroner. Det er dog en forbedring fra samme periode sidste år, hvor selskabet havde et underskud på 87 millioner kroner.
- Første kvartal er et lille kvartal for B&O. Forbrugerne er simpelthen optaget af andre ting i sommermånederne end at købe elektronik. Så det er et svært kvartal for selskabet, siger senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank.
- Men når det er sagt, så er der flere positive takter i regnskabet, tilføjer han.
Blandt andet har B&O "lige så stille" løftet indtjeningsevnen og har en god salgsvækst både i den klassiske B&O forretning og i B&O Play.
Desuden er salget af højttalere steget. Det er positivt, for B&O har typisk en høj indtjening på højttalere, mens salget af fjernsyn typisk har haft en lidt lavere indtjening, forklarer han.
Den samlede omsætning landede på 592 millioner kroner mod 515 millioner kroner i samme periode sidste år.
/ritzau/