Mens det varme sommervejr ser ud til at påvirke feriebookinger til udlandet, ventes det at bone ud på bundlinjen ved udlejningen af danske ferieboliger.
For der er ingen tvivl om, at solen skaber travlhed hos udlejningsbureauerne, der er i gang med bookingerne til sommer.
Det fortæller Carlos Villaro Lassen, der er administrerende direktør i Feriehusudlejernes Brancheforening
- Folk kigger ud ad vinduerne, og nu har de set på det her i flere dage, og det er noget, der gavner dansk turisme, det er der ingen tvivl om.
- Denne her solskinsvarme kommer til at redde 2018-sæsonen, som var lidt udfordret, siger han.
Udfordringerne ligger i, at den tyske feriekalender ligger lidt tidligere i år sammenlignet med andre år.
Desuden er der en tendens til, at tyskerne traditionelt venter med at booke, til de ryger ud af VM, da de gerne vil se kampen hjemme, påpeger direktøren.
Det betyder, at de booker langt senere.
Tyskerne står for størstedelen af danske sommerhusudlejninger, hvor 66 procent af overnatningerne bliver booket af tyskere.
I Danmark blev der målt flere soltimer og højere gennemsnitstemperaturer i maj, end DMI nogensinde tidligere har registreret.
Og de mange soltimer opleves i den grad positivt for udlejerne. Der, hvor man særligt oplever den stigende lejeinteresse, er hos danskerne selv.
- Det er noget, vi i den grad kan mærke. Det gør en kæmpe forskel, at man kan se på det her vejr og vejrudsigterne, siger han.
Her lyder forventningen fra organisationen, at sidste års rekord på antallet af danske overnatninger vil stige.
Forventningen i år er at ramme fem millioner danske overnatninger.
I Danmark er der omkring 40.000 huse, der lejes ud gennem udlejningsbureauer. 94 procent af dem hører under brancheforeningen.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.