Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
IMO vedtog i dag, 13. april 2018, en første strategi for nedbringelse af skibsfartens drivhusgasudledninger. Se mere om dette afgørende skridt mod grønnere skibsfart i erhvervsministerens pressemeddelelse
Styrket håndhævelse af globale svovlregler
Et andet vigtigt emne på IMO's dagsorden var svovludledning. Her var der bred opbakning i IMO til et forbud mod, at skibe sejler med brændstof, hvor svovlindholdet er over 0,50 pct. Fra dansk side er der arbejdet målrettet for dette tiltag, som er vigtigt for at kunne håndhæve den globale svovlgrænse, der træder i kraft fra 1. januar 2020. Forbuddet vil styrke håndhævelse og dermed understøtte fair og lige konkurrence, fordi alle skibe skal følge de samme krav til svovludledning.
Rensning af ballastvand rykker nærmere
Skibe skal ifølge Ballastvandkonventionen have installeret anlæg til rensning af ballastvand. På dagens møde blev planen for, hvornår det så skal ske i praksis, vedtaget. De første skibstyper skal være klar allerede i 2019 og de sidste i 2024. IMO godkendte i dag bindende regler for godkendelse af anlæg. Der bliver dermed skabt vigtig klarhed for både rederier og udstyrsproducenter om kravene til rensning af ballastvand.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.