Vi skal fire år tilbage i tiden.
Filminstruktør Søren Fauli, der er blevet verdenskendt i Danmark som Skildpadde i slikfabrikanten Toms reklamefilm, befinder sig i dyb livskrise. Han står midt i en ufrivillig skilsmisse med sine tre børns mor, og rigtig mange mennesker virker godt trætte af ham. Alligevel vælger han at tage på arbejde i sin hypermuntre bil – en sponsoreret Skildpadde på hjul.
»Jeg husker mindeligt, at jeg kørte stortudende over Kgs. Nytorv, mens folk bare stod og skreg af grin,« fortæller Søren Fauli fra sin saftige have bag et rækkehus på Østerbro.
Han lader sig ikke mærke med, at historien får journalistens maske til at krakelere, og der spruttes nybrygget stempelkaffe ud på den blomstrede voksdug imellem os.
Det er en evne, Søren Fauli bare har. At få folk til at more sig kosteligt over noget, som i sin grundform er forbandet sørgeligt.
Tag nu hans seneste værk, DR2-serien Deroute .
Her fortæller han og manuskriptforfatter Martin Kongstad historien om en filmmager ved navn Søren Fauli (spillet af Søren Fauli), som er en talentfuld instruktør med kultfilmen De Skrigende Halse på sit cv. Nøjagtig som i virkeligheden.
Og nøjagtig som i virkeligheden lader Søren Fauli sig lokke over i reklamebranchen, hvor man bliver forgyldt i hoved og røv, og samtidig slipper for at tigge og bede filmkonsulenter om offentlige støttebeløb. Det frister Søren Fauli over evne, og langsomt, men sikkert, går hans kunstneriske ambitioner op i de samme flammer, der brænder hans broer i filmmiljøet.
Sidste udkald
Som episoder og tid passerer, går Søren Fauli i sort – derouten er total. De mange hysterisk morsomme scener til trods insisterer han da også selv på at kalde serien for en tragedie.
»Fint nok, at det er sjovt, men det er ikke målet. Serien handler om et menneske, som rager rundt og puster sit forbrug for meget op. Det er en fejl, jeg selv har begået. Men jeg tror, de fleste kan forholde sig til situationen.«
Oppe i fashionable Tisvilde står Søren Faulis sommerhus, som blev indkøbt, da han for alvor kom til penge. Snart er det ikke længere Søren Faulis, siger han. Han har nemlig besluttet, at det skal sælges. Ellers får han aldrig tid til at male sine naive billeder og skabe sine skæve og meget lidt folkelige filmkomedier.
Pengene vil han bruge til at betale nogle lån ud, så han sidder billigere i rækkehuset på Østerbro. På den måde kan der blive råd til at have en væsentlig lavere indtægt, end de konstante opgaver for reklamebranchen ellers sikrer ham:
»Jeg er 44 år gammel, så jeg skal til at gøre noget ved det, hvis jeg vil lave noget, som betyder noget mere. Jeg løb tør i at lave reklamer hele tiden. De hang mig ud af halsen, og jeg hang alle andre ud af halsen,« forklarer Søren Fauli.
Branche-latteren
Han kæderyger, opvarter, undskylder for børnenes opkald på mobilen og beretter så hudløst ærligt, at fnisene konstant presser sig på. Også når han snart efter erklærer, at de fleste danskere – indtil nu – nok kun kender Søren Fauli som den flabede Skildpadde.
Færre ved i hvert fald, at han også er manden bag Polle fra Snave -universet, Tuborgs Ommer -føljeton og historierne om den forsvundne chipskonge Kim. Næsten ingen aner forhåbentlig, at Søren Fauli også gav tv-seerne ham skrigeballonen, der råbte »topdollar« i stædige fremstød for butikskæden XL Byg.
»Jeg var glad for Kims-reklamerne, men derefter kom jeg til at sige ja til for meget. Også ting, jeg ikke er stolt over bagefter. XL Byg fyrede mig jo også, med god grund. Folk hadede de reklamer,« erkender han.
Undervejs i Deroute kunne man mistænke ham for at latterliggøre den ultrakommercielle branche. Eksempelvis griner alle meget karikeret og vedholdende, når et nyt koncept for en kampagne skal præsenteres for kunder. Men det er slet ikke meningen, afviser Søren Fauli ganske stædigt:
»Vi har faktisk skruet ned for grinene, fordi vi blev gjort opmærksom på, at folk ikke ville tro på det. Men sådan griner man faktisk i reklamebranchen – og lidt til. Man prøver jo at overbevise hinanden om, at man har en sjov idé, der er værd at kaste uhyggeligt mange penge efter. Både internt og når kunden kommer på besøg,« forklarer han.
Vellidt provokatør
Søren Fauli insisterede på at drøne omkring i en sponsoreret skildpadde på hjul, fordi han ikke ville bøje sig for, at rigtig mange i underholdningsbranchen afskrev ham som en reklameluder. Trangen til at være i opposition kendetegner hans opvækst og karriere.
På Filmskolen lavede han som den eneste komedier. Og op gennem 1980 erne blev han en del af det vrede punkmiljø og gjorde oprør mod forældrenes selvfede 68 er-generation, som sad på flæsket og ville politisere alt op gennem 1980 erne. Også her stak den glade og let begejstrede Søren Fauli dog ud, og han dyede sig selvfølgelig ikke for at provokere provokatørerne. En hel sommer protesterede han således mod miljøets sorte dresscode ved kun at gå i grønt.
Alligevel blev ingen for alvor vrede på Søren Fauli. Måske fordi han aldrig blev betragtet som en magtfaktor, spekulerer han:
»Sådan har det egentlig altid været. Selv i reklamebranchen, hvor man jo egentlig skulle mene, at jeg har haft og måske stadig har en ret høj stjerne. Jeg er nok bare ikke et magtmenneske. Nærmere én, der altid står i opposition til dem, der har noget at skulle have sagt.«
En anden forklaring på, at Søren Fauli i bund og grund er vellidt, kunne være hans ærlighed. Han lægger ikke skjul på egne fejltrin, men plaprer filterløst ud om dem. På samme måde bruger han menneskets mange svagheder i sine karaktertegninger. Både når han skildrer sin egen deroute eller skal gøre chipskongen Kims karlsmarte storebror, Jørgen, spiselig for de danske seere:
»I sin grundform var Jørgen jo ond, grådig og selvglad. Men det gør ham netop til en interessant og menneskelig karakter. Man identificerer sig med ham, fordi man kan forholde sig til hans svagheder.«
Deroute bliver vist på DR2 hver fredag kl. 22.10.