Selvom A.P. Møller Mærsk i de senere år har erstattet hundredvis af danske søfolk med f.eks. billigere filippinere, så er det ikke lykkedes at rette op på skuden.
A.P. Mølller-Mærsks årsresultat - ikke mindst i container-divisionen Maersk Line - viser, at koncernen er ude af kurs med et gigantisk underskud på 5,5 mia. kr. i 2009.
Regnskabstallene er bevis for, at det var en fejl at indføre den såkaldte DIS-lov i 1988, der sikrer danske rederier billig arbejdskraft fra lande, hvor fagforeninger står svagt eller ikke eksisterer, lyder det fra 3F.
"Årsresultatet viser, at loven om Dansk Internationalt Skibsregister (DIS-loven, red.) ikke har reddet dansk søfart. Det eneste, der er kommet ud af lovgivningen er i tusindvis af arbejdsløse danske søfarne," siger forhandlingssekretær i 3F's forhandlingsgruppe, Henrik Berlau.
Selvom den økonomiske krise har været kraftigt medvirkende til A.P. Møller-Mærks historiske minus, så undskylder det ikke de sidste par års fyringer af danske søfolk, mener han.
"Man kunne sagtens have bevaret de danske arbejdspladser til søs og samtidig hjulpet søfartserhvervet, hvis man havde lavet en fornuftig lovgivning," siger Berlau.
Mærsk har i løbet af få år fyret flere tusind danske søfolk. Og de kunne have beholdt deres arbejde, hvis rederierne fik støtte via deres beskæftigelse af danske søfolk.
"I stedet for at give rederierne betingelsesløs støtte ved, at danske og udenlandske søfarne ikke skal betale indkomstskat, mens rederierne slipper for at betale selskabsskat, så kunne de have fået statstøtte samtidig med, at de bevarer danske søfolks ekspertise," siger Henrik Berlau.