Socialrådgivere i kommunale børne- og familieafdelinger kommer med grelle eksempler på, hvad et højt arbejdspres har af konsekvenser for de udsatte børn og forældre.
Arbejdstilsynet har det sidste halvandet år kommet med påbud til 16 kommuner, hvor socialrådgivere i børne- og familieafdelinger er udsat for et for højt arbejdspres. Presset går ikke bare ud over medarbejderne, men også de familier, der ikke får den hjælp, de har behov for.
Forsøgte selvmord
DR har fået indsigt i Arbejdstilsynets påbud og kan afsløre eksempler på de alvorlige konsekvenser, der følger af et højt arbejdspres.
”En medarbejder beskriver en episode, hvor en mor kontakter en medarbejder og fortæller, at hun vil begå selvmord, hvorefter medarbejderen først kan følge op på sagen efter en måned på grund af stor arbejdsmængde,” står der i en tilsynsrapport fra Arbejdstilsynet, som DR har fået aktindsigt i.
Det er blandt andet en arbejdsfordeling på op mod 85 sager pr. socialrådgiver, som fører til svar som ovenstående, ifølge næstformanden for Dansk Socialrådgiverforening, Niels Christian Barkholt, der er ansvarlig for børneområdet.
Han forklarer, at det især er krav om administrative opgaver, der betyder, at socialrådgiverne har mindre tid til de udsatte børn og forældre.
Et års ventetid for børn
En anden beretning fra Arbejdstilsynet vidner om en alvorlig bekymring for de udsatte børn i kommunerne:
”Medarbejderen oplyser, at man nogle steder har sager til at ligge længere end et år, da man ikke har nogen steder at sende sagerne hen. Konsekvenserne kan ifølge medarbejdere være langvarigt svigt af børn, og i sidste ende kan det være livstruende for nogle børn,” står der i en beretning.
Og sager der får lov at ligge i alt for lang tid, synes at gå igen i Arbejdstilsynets rapporter.
”Medarbejdere oplyser, at der blandt andet kom en underretning i maj 2014 på en ung gravid mor, men at denne sag først kom videre til undersøgelsesteamet i september 2014 grundet det store tidspres,” skriver Arbejdstilsynet i en tilsynsrapport, som DR har fået aktindsigt i.