Det bliver muligt at snyde sig ind på restauranter og cafeer uden corona-pas, når serveringsteder over hele landet åbner for indendørs servering fra på onsdag. Det skriver Fagbladet 3F.
Det fremgår af de retningslinjer for genåbningen, som Erhvervsministeriet har offentliggjort.
Her står der, at alle kunder over 15 år som udgangspunkt skal have et corona-pas, når de skal ind på et serveringssted – og at restauratørerne har pligt til at kontrollere det, ellers kan de få en bøde.
Men hvis en kunde hævder, at de er fritaget fra at blive corona-testet af helbredsmæssige årsager, bliver det op til tjenere og bartendere at vurdere, om gæsterne lyver eller taler sandt.
Bortvisning af en kunde skal således ske “på baggrund af troværdigheden af kundens udsagn”, står der i de nye retningslinjer.
Men tjenerne må ikke bede kunderne om at dokumentere, at de er fritaget for kravet.
“Kunden mv. skal eksempelvis ikke kunne fremvise en lægeerklæring, der viser, at vedkommende ikke er omfattet af kravet om fremvisning af corona-pas,” står der.
Tvivlen kommer kunden til gode
Samtidig understreger Erhvervsministeriet, at “tvivlen skal komme kunden til gode, og at reglerne ikke betyder, at man skal gå ind i en diskussion med kunder,” står der videre i de retningslinjer, som landets restauranter altså skal rette sig efter fra på onsdag.
Det sætter de ansatte i en prekær situation, mener Tina Møller Madsen, der er formand for 3F Privat Service, Hotel og Restauration, som organiserer mange af landet tjenere, kokke og bartendere.
- Vores medlemmer glæder sig til genåbningen og er vant til at håndtere kunder og stå med mange svære valg på en aften. Derfor er jeg heller ikke bekymret for, om de kan finde ud af at kontrollere, at kunderne har et gyldigt corona-pas, siger hun.
- Men det er ikke de ansattes job at være politibetjente. Og når det bliver muligt for kunder at hævde, at de er fritaget for reglerne om corona-pas, så bliver der pålagt tjenerne et ansvar, som de ikke har fortjent at stå med, siger Tina Møller Madsen.
Burde være chefens job
Hun anbefaler, at det i stedet bliver op til restauratøren selv at vurdere kunder, der møder op uden coronapas.
- Det må være op til chefen at træffe det valg. Det ser vi helst, siger hun.
En af de restauratører, der ser frem til at åbne på onsdag, er direktør på BrewPub i København, Jens Mortensen.
Men også han er bekymret for det, han kalder en “gummiparagraf” i retningslinjerne.
- Jeg har jo ikke en kinamands chance for at gøre noget ved det, hvis folk hævder, at de er fritaget for mundbind eller corona-pas, når de ikke skal kunne dokumentere det, fortæller Jens Mortensen.
- Så kan vi ikke gøre andet end at sige, at de godt må komme ind. Vi kan ikke afvise kunderne. Det er en mærkelig regel, siger han.
Jens Mortensen undrer sig over, at man fra myndighedernes side overlader så svær en opgave til almindelige ansatte i restaurationsbranchen.
- Mine tjenere og kolleger i restauranten er dygtige. Men der skal alligevel en stor portion psykologisk empati til, hvis tjenerne skal kunne gennemskue, hvem der er troværdige, og hvem der ikke er, siger han.
I sidste ende kan restauratørerne ende med en bøde for hver kunde, der ikke kan fremvise et legitimt corona-pas.