Kunderne blev nemlig groft misinformeret om, hvor dyre lånene var. SMS Kviklån har derfor inkasseret en bøde på 150.000 kroner for at give kunderne fejlagtige oplysninger.
Det oplyser Forbrugerombudsmanden.
Bøden tildeles på baggrund af en politianmeldelse af SMS Kviklån.
Firmaet annoncerede med renter på mellem 20 og 30 procent, men reelt var ÅOP (de årlige omkostninger i procent) på 15.000 for et lån på 3.000 kroner, mens man for at låne 500 kroner skulle betale en rente på én million.
"Hurtige lån via f.eks. SMS er en meget dyr låneform, og lånene er nemme at få. Det er derfor meget vigtigt, at forbrugerne får de rigtige oplysninger om prisen, som ÅOP er et udtryk for," siger forbrugerombudsmand Henrik Øe og oplyser desuden, at SMS Kviklån har betalt bøden for deres uigennemskuelige priser.
Det var forbrugerombudsmanden selv, der i marts 2008 anmeldte SMS Kviklån, efter firmaet havde reklameret for de 'billige' lån på go-cards, i aviser og på firmaets hjemmeside.