Det er ikke længere nødvendigt at smide slagteriaffald på møddingen.
Det danske firma Dako Biodiesel har opkøbt 400.000 ton slagteriaffald, som det har omdannet til 50.000 ton biodiesel.
Det svarer til, at to procent af dieselforbruget i Danmark kunne være miljøvenligt. Men biodieslen bliver ikke solgt her hjemme.
- De danske afgifter på biobrændstof er så høje, at vi bliver nødt til at sælge til lande med en mere miljøvenlig afgiftspolitisk. Det er trist, at vi bliver nødt til at eksportere miljøvenlige produkter til andre lande, siger Kjær Andreasen der er direktør i Dako Biodiesel.
EU har vedtaget, at næsten seks procent af alt brændstof i transportsektoren skal komme fra miljørigtigt biodiesel. Det har fået andre EU-lande til enten at sænke afgifterne eller indføre obligatorisk blanding af diesel og biodiesel. Danmark har tilsluttet sig EU s krav, men har endnu ikke sænket afgifterne.
- Ulempen ved at sænke afgifterne er, at det meget afhængigt af prisen på olie. Hvis prisen på olie er høj som nu, behøver man ikke sænke afgiften så meget for at matche prisen på benzin, men hvis olieprisen falder, så falder afgifterne ikke tilsvarende, siger Kjær Andreasen.
Han foretrækker, at politikerne indfører obligatorisk sammenblanding af diesel og biodiesel.
- Det har den ulempe, at det bliver dyrere for alle, men på længere sigt vil det mindske efterspørgslen på olie og dermed skabe en generel prissænkning, siger han.
Dako Biodiesel har fået en miljøvurdering, der viser, at deres produkt er bedre for klimaet end en række alternativer. Det vil sige, at CO2-udledningen under produktionen ikke overstiger miljøgevinsten ved den mindre CO2-udledning fra biler.