Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
København, 28. oktober 2015
Selv om den schweiziske eksport af luksusure steg til hele 143 milliarder kroner i 2014, er landets hæderkronede urproducenter pessimistiske, når det gælder fremtiden. Det viser en ny analyse fra Deloitte i Schweiz. Producenterne er bekymrede over kinesiske konkurrenter, faldende efterspørgsel samt alle dem, der hellere vil have et SmartWatch i stedet for et klassisk ur.
"De schweiziske urmagere har jo været en del af luksusindustrien, allerede inden industrien overhovedet fandtes. Men selv om man har verdenskendte brands og de fineste håndværktraditioner, er man absolut ikke beskyttet mod skiftende forbrugerpræferencer. Det viser de nye tal med tydelighed," siger partner i Deloitte Morten Steinmetz, der er ekspert i luksus- og modebranchen.
Mange af urproducenterne har haft et svært år på grund af vigende efterspørgsel og en schweizerfranc, der er ekstraordinær stærk.
"Det har naturligvis ikke hjulpet urproducenterne, at den stærke schweizerfranc har gjort deres produkter endnu dyrere, end de var i forvejen. Allerede inden de store kurssving i slutningen af 2014, kostede et schweizisk ur i gennemsnit 4960 kr., mens et ur fra Hong Kong gennemsnitlig kostede 183 kr. og et ur fra Kina kun 47 kr. Naturligvis er der mange, der vælger de billige modeller," siger Morten Steinmetz.
Ud over kursudsving og hård konkurrence er udviklingen af SmartWatches en enorm trussel for den schweiziske ur-branche, vurderer Morten Steinmetz:
"De nye tal viser, at seks ud af 10 kinesere forventer at købe et SmartWatch i løbet af de næste 12 måneder. I Italien er det 48 pct. af befolkningen. I USA er det 31 pct. Vi kommer altså til at se en eksplosiv udvikling i salget af SmartWatches, som for manges vedkommende er at foretrække frem for et klassisk ur," siger han.
De schweiziske urproducenter lader sig dog ikke kue, viser Deloittes undersøgelse. De har især én strategi til at skabe øget vækst, og det er at introducere flere nye produkter.
"Siden sidste år kan vi se, at virksomhederne fokuserer mere og mere på at lancere nye produkter. Det kan enten være helt nye modeller, re-lancering af vintage-ure, limited edition-produkter eller særlige linjer dedikeret til sportsstjerner eller andre brand-ambassadører. Det er sådan, man vil forsøge at booste salget," siger Morten Steinmetz.
De vigtigste eksportmarkeder for schweiziske luksusure er Hong Kong, USA og Kina.
Om undersøgelsen:
Deloittes "Swiss Watch Industry Study 2015" er en kortlægning af den schweiziske urindustri. Undersøgelsen er udarbejdet af Deloitte i Schweiz.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.