Prinserne William og Harry gik begge i en Montessori-vuggestue, og nu er turen kommet til toårige George, der netop har haft sin første dag i en dagsinstitution.
Og billederne af en lykkelig George på førstedagen har spredt sig som ringe i vandet i England, hvor flere forældre nu ønsker en plads i de særlige institutioner til deres egne børn.
Louise Livingston, der står for pædagoguddannelsen på Maria Montessori Instituttet i London, fortæller, at telefonerne er rødglødende i øjeblikket, fordi forældre vil have deres børn i en af Montessori-institutionerne.
- Da det blev annonceret, blev vi kimet ned af forældre, der ville høre, om vi havde plads i vores børnehaver. Vi får stadigvæk masser af opringninger fra forældre. Forhåbentlig vil Charlotte også gå her, fortæller Livingston ifølge britiske The Telegraph.
Montessori-pædagogikken er opkaldt efter den italienske læge Maria Montessori, og et af dens erklærede mål er at skabe selvstændige børn. Der findes også flere børnehaver i Danmark, der bygger på Montesorris principper.
Stephen Tommis, som er administrerende direktør for The Montessori St. Nicholas Charity, mener også, at der er en klar prins George-effekt, selv om det er umuligt at redegøre for det samlede tal for de omkring 700 Montessori-vuggestuer i Storbritannien.
- Jeg tror, at forældre med meget små børn er en lille smule nysgerrige. Mange har hørt om Montessori, men de ved ikke, hvad det dækker over, og de tænker "hvis hertugen og hertuginden af Cambridge har valgt en Montessori-vuggestue, må de have haft en god grund". Det har øget nysgerrigheden, fortæller han.
Det britiske kongehus' tilknytning til Montessori-pædagogikken stammer fra prinsesse Diana, som arbejdede i en London-baseret børnehave, der byggede på Montesorris tankegang.
/ritzau/FOKUS