Der er ofte parolen et skridt frem og to tilbage, når Danmark skal beslutte sig for, hvad de skal gøre med registreringsafgiften på elbiler.
Således stiger registreringsafgiften på elbiler til mere end det dobbelte af, hvad den er i dag om godt et år. Samtidig udløber det fradrag, der i dag sikrer, at alle de mindre elbiler til under 400.000 kr. er fritaget for registreringsafgift. Det vil gøre disse markant dyrere. Enhedslisten stiller krav om, at man med Finansloven garanterer, at afgiftsfritagelsen af elbiler forlænges til og med 2021.
Kun 15.000 elbiler på vejene
Henning Hyllested, trafikordfører for Enhedslisten, udtaler:
"I dag kører der knap tre millioner personbiler rundt i Danmark. Kun 15.000 af dem er elbiler. Det er ikke godt nok. Men desværre er regeringens finanslovsudspil en mavepuster til elbilerne – er det virkelig regeringens plan, at elbilerne simpelthen skal blive dyrere? Det bliver ikke med Enhedslistens stemmer. Det er nu bilerne, der skal sælges i 2021, bestilles hjem. Derfor skal vi i forbindelse med de kommende finanslovsforhandlinger forlænge de eksisterende vilkår for elbiler – indtil vi har en mere langsigtet løsning på plads. Vi skal som absolut minimum kunne garantere, at elbilerne ikke bliver dyrere. Vi kan derfor ikke vente til forårets klimahandlingsplan, før der sker noget. Det vil tage livet af den grønne omstilling af vores personbiler".
Norge er foregangsland
Vores nordiske brødre i Norge har ikke haft nogen slingrekurs med elbiler. I dag er hver tredje bil solgt i Norge en elbil. De har ligeledes gjort det attraktivt at eje en sådan, da der ikke er bompenge i byerne og broerne, hvis man kører elbil.
Det er dog også en dyr fornøjelse i længden. Ifølge beregninger fra den norske regering falder landets indtægter fra bilafgifter så meget, at det årlige tab fremadrettet kan beløbe sig til tre milliarder norske kroner (2,3 mia. danske). Til gengæld indeholder den norske oliefond over vanvittige 7.000 milliarder kroner – skabt på, ja – olie.