Nu er det slut med, at rapporter om fejl på danske fly ligger og samler støv i skuffer rundt omkring hos myndighederne.
Papporterne skal nu lande på transport- og energiminister Jakob Axel Nielsens (K) skrivebord. I sidste ende er det nemlig ministerens ansvar, at luftfartselskaber bliver kontrolleret godt nok.
Kommandovejen er klar. SAS og andre flyselskaber kontrollerer deres fly. Skandinavisk Tilsynskontor (STK) tjekker SAS, Statens Luftfartsvæsen (SLV) tjekker STK. Og ministeren tjekker, at alle de andre tjekker hinanden godt nok.
Den øgede kontrol sker efter, at den tidligere minister Flemming Hansen (K) blev kritiseret for ikke at at føre nok kontrol med de myndigheder, der skal kontrollere flyselskaberne.
Nu skal Statens Luftfartsvæsen hvert år sende en rapport om deres tilsyn med de andre. Hvert halve år holder de et møde med ministeren. Derudover skal ministeren vide det, hvis der ellers sker noget i mellemtiden.
Det var en af konklusionerne på gårdsdagens samråd om de forulykkede Dash-8 Q400 fly.
I luften igen
I går var de første Q400 fly tilbage i luften. Første tur gik til Hamburg. Ombord på flyet var flere personer fra ledelsen hos SAS.
»Ledelsen var med, fordi vi gerne ville sende et stærkt signal til kunderne om, at der ikke er tvivl om, at der er et sikkert fly,« forklarer kommunikationskonsulent Mikkel Løndahl.
Ifølge SAS foregik turen efter bogen og flyet landede sikkert på destinationen.
Mindre sikre landinger fik passagererne i de forulykkede fly i Aalborg og Vilnius. De får nu en kompensation fra SAS på 15.000 kroner.
Mikkel Løndahl understreger, at der er tale om en kompensation, og at den ikke forhindrer passagerer i senere at søge erstatning, hvis de vil.