Køberne af brugte biler vil komme til at mærke den afgiftsændring, regeringen foreslog i sidste uge.
Forslaget betyder, at det ikke længere vil kunne lade sig gøre at købe billige leasing- eller demobiler, skriver epn.dk.
Og det vil have konsekvenser for den store gruppe af brugte biler, der tegner sig for langt størstedelen af bilsalget i Danmark.
Det viser de første ugetal fra brugtvognsdatabasen bilbasen.dk.
Sammenlagt er priserne på brugte biler dykket med 9,2 procent det seneste halve år. Men bilbasen.dk har registreret et rundt nul i prisudviklingen, siden regeringens afgiftsændring trådte i kraft forrige tirsdag.
Mens priserne i gennemsnit bliver sænket på 5.600 biler pr. uge, har der været blot 1.971 prisfald i den forgangne uge. Og antallet af prisstigninger er også faldet fra 1.500 til 731.
Samlet tegner brugtbilmarkedet sig for 80 procent af bilsalget i Danmark.
"Konklusionen er, at man skal overveje at handle nu. Det ser ud som om, vi er lige i bunden af prisfaldene, og især hele mellemklassen, firmabilklassen og MPV-modellerne vil stige i pris på markedet i den kommende tid," siger journalist på bilbasen.dk Jan Lang til epn.dk.
Han mener, at prisudviklingen vil få et yderligere skub, når efterspørgslen efter biler topper i de kommende måneder.
Og det vil dermed særligt være familiebilisterne, der kommer til at mærke det på pengepungen.
Kilde: epn.dk