Luftfartsselskabet SAS er i direkte konkurrence med lavprisselskaberne. Derfor laver man nu om på billetterne og går fra tre klasser til to på de europæiske ruter. Business Class nedlægges - og de rejsende kan vælge mellem Go og Go Plus.
Og koncernchef i SAS Rickard Gustafson siger til Standby.dk, at "Norwegian er vores største konkurrent":
- Lad os kalde en spade for en spade. Norwegian er vores største konkurrent. 70 procent af SAS' passagerkilometer flyves indenfor Europa - og på 60 procent af disse flyver SAS i konkurrence med Norwegian, siger Rickard Gustafson.
SAS-topbossen påpeger, at det nye koncept er at gøre SAS bedre til at tage kampen op mod "vores største udfordring, lavprisselskaberne".
SAS fik som første europæiske flyselskab business class i 1982. Men den forsvinder nu og erstattes i stedet for af SAS Go for de kunder, som vil have meget, og SAS Plus for de kunder, som vil have mere.
På Go (den hidtidige economy) får kunderne stadig bonuspoint, men skal fortsat betale for mad. Plus fordobler antallet af bonuspoint, man får en fleksibel billet, hurtig adgang gennem sikkerhedskontrollen i lufthavnen fast track og adgang til loungen.
SAS oplyser ikke noget om, hvad det kommer til at betyde på prisen, at man nu laver billetterne om.
Samlet flyver SAS på 128 destinationer med i alt 1100 ruter. Sidste år havde selskabet 27,2 millioner passagerer.
I år forventer SAS at åbne 47 nye ruter. Det er blandt andet ruten mellem København og San Francisco.
Den nye billetstruktur kommer i kølvandet på den massive spareplan med lønnedgang blandt personalet og frasalg af datterselskaber, som SAS offentliggjorde i november sidste år.
/ritzau/