Perroner smuldrer, advarselsskilte mangler, og asfalten har dybe huller.
Landets togstationer er så nedslidte og har så mange fejl og mangler, at passagerernes sikkerhed er i fare. Således har seks ud af ti perroner på landsplan en eller flere graverende fejl , viser Nyhedavisens gennemgang af Banedanmarks tilsynsrapporter. I Jylland er Århus H., Randers og Horsens blandt de stationer, der er mest slidt.
»Der er desværre tale om alvorlige fejl, som skal udbedres snarest. Det kan eksempelvis være huller i belægningen, som passagerer kan falde i og komme til skade, eller smuldrende perronforkanter, som øger risikoen for, at passagerer falder ned mellem tog og perron, når de stiger af og på,« siger Kurt Jeppesen Amby, der er fagansvarlig for perroner i Banedanmark, som ejer de fleste af landets stationer.
Banedanmarks specialister tjekker løbende stationerne og uddeler karakterer fra 0 til 5 i fem kategorier som belægning og forkant . 5 er dårligst og betyder, at fejlen er så alvorlig, at den er til fare for passagererne og derfor skal repareres straks. 474 ud af Banedanmarks 767 perroner – 62 procent – har fået mindst ét femtal.
Har ikke penge
Også Charlottenlund Station nord for København er nedslidt. Stationen har blandt andet fået et femtal for en smuldrende forkant. Det kommer bag på togpassager Sine Hunæus:
»Det tænker man jo ikke over til hverdag. Man har som togpassager en forventning om, at der er styr på den slags, så det gør mig da meget utryg.«
Banedanmark forsøger at udbedre de værste fejl, men med den seneste trafikaftale afsatte Folketinget kun penge til reparation af skinner, mens perronerne blev svigtet.
»Vi har otte millioner kroner om året til perronerne, og det er slet ikke nok. Vi har brug for 150 millioner, hvis vi skal udbedre bare de værste fejl,« siger Kurt Jeppesen Amby fra Banedanmark.