Blikkene er koncentreret rettet mod bibliotekets computerskærme, da 50 ottendeklasseelever på Brøndbyvester Skole i Brøndby sætter sig til tasterne for at afprøve den nye, omdiskuterede folkeskoletest.
Sammen med 4.794 andre elever landet over skal de teste, om det internetbaserede testsystem kan klare belastningen fra alle eleverne samtidig. Så klokken 11 logger alle elever sig på systemets server.
Koncentrationen er høj blandt eleverne på Brøndbyvester Skole. De har ingen tekniske problemer med deres fysik- og kemitest. Men knap 1.000 elever, som har danskprøve på andre skoler, oplever, at deres skærmbillede fryser fast. Systemet må genstartes. Det koster et kvarter.
»Det er dog ikke noget, der giver os bekymringer over at være klar til 1. maj,« siger projektchef Karsten Pedersen fra Cowi, som har udviklet teknikken.
Tilpasser sig eleverne
Testen, som skal bruges fra på tirsdag, reagerer løbende på den enkelte elevs svar. En dygtig elev vil få svære spørgsmål, en fagligt svag får lette. Kontorchef Tine Bak i Skolestyrelsen kalder systemet »epokegørende«.
»Man kan meget præcist identificere stærke og svage elever, men ingen elever vil opleve, at de klarer sig dårligt,« siger hun.
Hjælper lærerne
På 45 minutter når 14-årige Peter Nørregaard Christensen at besvare 37 spørgsmål inden for fysik og kemi.
»Det var meget svært. Jeg plejer ellers at klare mig meget godt i de fag, men det tror jeg ikke, jeg gjorde nu,« siger Peter, som synes, at det er en god idé, at elever fremover skal igennem ti test i løbet af deres skolegang:
»Så kan lærerne se, hvad man er god og dårlig til.«
Sophie Ottesen, som nåede hele 136 spørgsmål igennem, kom godt omkring faget i testen.
»Men efter de første 50 spørgsmål blev det meget de samme spørgsmål,« siger hun.