Skimmelsvamp, fugt og træk. Det er hverdag for elever og lærere på en stor del af de danske skoler, og det går både ud over helbredet og elevernes indlæring.
Mens elever og lærere venter på de lovede investeringer i folkeskolen, kan man starte med at gøre noget selv. Det mener Jørgen Bruun Christensen, der er konsulent for arbejdsmiljø i Danmarks Lærerforening.
- Jeg har været ude på skoler, hvor ventilationsanlægget blæste luften den forkerte vej eller blot manglede at blive renset. Det kunne man jo starte med at få i orden. Og så få styr på rengøringen. Og inddrage eleverne i, at man får en skole, man vil passe på. Sende eleverne ud i skolegården og få luftet ud i mellem timerne, siger Jørgen Bruun Christensen.
Men han understreger, at det ikke er nok i det lange løb. Det kræver store investeringer.
Arbejdstilsynet har ifølge B.T. undersøgt 337 folkeskoler, og næsten 70 procent af dem har fået en sur eller meget sur smiley.
- Tallet holder hele vejen igennem. Der er ikke noget, der tyder på, at der skulle være særlige problemer på de skoler, der er blevet undersøgt. Det ser meget skidt ud, siger Henrik Billehøj, formand for Branchemiljørådet for undervisning og forskning til B.T.
Danmarks Lærerforening er glade for, at der endelig kommer fokus på de nedslidte skoler.
- Det er jo ikke sådan, at skolerne lige pludselig er slidt ned. Vi har råbt op om det i årevis, men nu får vi endelig syn for sagn, fordi Arbejdstilsynet kigger på det, siger Jørgen Bruun Christensen til Avisen.dk.
- Der har længe været et kæmpe efterslæb på vedligeholdelse. Det bliver konstans sparet væk på kommunernes budgetter, siger Jørgen Bruun Christensen.
Problemet med dårligt indeklima går først og fremmest ud over helbredet.
- Hvis der bliver gjort for dårligt rent, hvis der er for varmt, for fugtigt eller for dårlig ventilation, så kan man få en masse helbredsproblemer, siger Arne Høst, ledende overlæge på børneafdelingen på Odense Universitetshospital til B. T.
Ondt i hovedet og dårlig indlæring
Problemet er blot at kunne dokumentere en sammenhæng mellem dårligt indeklima og dårligt helbred.
- Vi ved ikke så meget om det. Man har indtil nu ikke med 100 procents sikkerhed kunnet fastslå en sammenhæng mellem de to ting, siger Jørgen Bruun Christensen.
- Men vores erfaring siger, at hvis der er problemer med klimaet i form af fugt eller skimmelsvamp, kan det ofte give ondt i hovedet. Og når man så fjerner problemet, forsvinder generne også, siger han.
I 2006 lavede Danmarks Tekniske Universitet en undersøgelse af indeklimaets betydning for elevernes præstationer. Den viste, at eleverne klarede sig mindst 15 procent bedre, når luften blev skiftet og temperaturen sænket.
Statsminister Anders Fogh Rasmussen lovede på weekendens Venstre-møde at afsætte penge til at rette op på de nedslidte skoler.