Ligesom danskerne passer på hovedet, når de kører på cykel, er det nu også blevet moderne at tænke på sikkerheden, inden man tager på skiferie.
Flere forhandlere af skiudstyr oplever en kraftig stigning i salget af skihjelme.
Skisport.dk er landets største forhandler af skiudstyr, og her er salget af skihjelme og rygskjolde steget eksplosivt.
"Vores vækst siden august og frem til nu er oppe på 185 procent i forhold til samme periode sidste år," fortæller Rasmus Skov Jensen, der er indehaver af Skisport.dk. til Nyhedsbureauet Newspaq.
I konkrete tal betyder det, at Skisport.dk i øjeblikket sælger fem hjelme i døgnet, og det er altså næsten tre gange så mange som sidste år.
Årsagen til de stigende salgstal er, at der er kommet større fokus på sikkerheden. Det mener Mads Nortvig, der er indehaver af rejseselskabet Nortlander Skitours.
"Først og fremmest er folk blevet mere opmærksomme på sikkerheden, både i form af hjelme og rygskjold. De er blevet opmærksomme på faren ved skiløb og på, at det er vigtigt at beskytte sig," siger han til Newspaq.
Men det handler også om, at forældrene vil være et foregangsbillede for deres børn, og derfor også selv kører med hjelm, mener Mads Nortvig. Samtidig sætter mange skisportsteder også fokus på sikkerheden, og på visse destinationer, er det et krav, at børn kører med hjelm.
Også hos Northline Trading, der forhandler skihjelme, oplever man en stigende efterspørgsel.
"Vi har set en stigning i salget af hjelme gennem de sidste tre år, og nu er det ikke længere kun børn, der skal have hjelme, det er alle aldersgrupper, der køber dem," fortæller Ove Christensen, der er indehaver af Northline Trading.
Hjelmenes smartere og lettere design er også medvirkende til, at skiløberne investerer i den hårde hovedbeklædning.
"Hjelmene er blevet langt mere moderne, det er ikke bare en æggeskal. Der er komfort, bedre polstring, og de vejer helt ned til 300-350 gram. Det er ikke en styrthjelm til en puch maxi, det er et redskab til en sport," forklarer Rasmus Skov Jensen fra skisport.dk og påpeger, at hjelmene kan fåes i mange farver og størrelser.
Rasmus Skov Jensen bakkes op af Mads Nortling fra Nortlander Skitours, der også mener, at der er gået mode i hjelmene.
"Der er også sket en udvikling, således, at hjelmen er blevet en mere integreret del af skiudstyret," forklarer Mads Nortvig og påpeger, at det nu i højere grad sender et signal om, at man er en haj på ski end en nybegynder.