Det er spil for galleriet, når statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) proklamerer, at miljøet får det bedre med den nye skattereform. Det mener flere miljøorganisationer og SF.
Statsministeren har netop meldt ud, at han på snedig vis har kombineret skattepolitik med en ambitiøs klimapolitik ved at hæve energiafgifterne. Det vil sige, at de afgifter vi betaler ved at bruge ting som el, varme og benzin kommer til at stige med omtrent to procent i takt med den almindelige prisudvikling,
Men alle de penge, der ryger ind ved at hæve energiafgifterne, bliver ikke brugt på miljøtiltag, men kommer blot til at betale skattelettelser og flere sydlandsrejser, fladskærme og firhjulstrækkere til de i forvejen mest velhavende danskere, lyder kritikken fra blandt andre SF.
Miljøet får intet ud af det
- Miljøet får intet ud af det her. Det er da rart, at regeringen har indset, at der skal ske noget på miljøområdet, men de har også gennem de seneste seks år fuldstændig udhulet energiafgifterne. Nu bringer de ikke engang afgiftsniveauet tilbage til der, hvor det burde have ligget, hvis afgifterne havde fulgt den almindelige prisudvikling, siger partiets miljøordfører Steen Gade.
Miljøminister Connie Hedegaard (K) mener, at reformen er balanceret , begavet og klimapolitisk ambitiøs .
- Samtidig med, at vi fører en offensiv klimapolitik, gør vi det mere attraktivt at arbejde. Derved lægger regeringen et fremsynet spor: Beskatning på ressourcer skal op - beskatning på arbejde ned, og vel at mærke bliver ingen ringere stillet end i dag. Ja, hvis man nedbringer sit forbrug af el og benzin bliver man stillet endnu bedre økonomisk, skriver miljøministeren i en pressemeddelse.
Skattereformens grønne figenblad
- Det med at hæve energiafgifterne er et forsøg på et grønt figenblad i skattereformen. Han er vel bange for, at folk skal indse, at det er seks spildte år miljøpolitisk. Statsministeren prøver at bilde folk ind, at der er store miljøgevinster i det her, men det er simpelthen så småt, når man ser det i det store perspektiv. Og det er stadig sådan, at det kun er private og ikke erhvervslivet, der skal betale afgifterne, siger Steen Gade.
Også Dansk Energis underdirektør Lars Aagaard rejser tvivl om skattereformens miljøvenlighed. Han mener ifølge Nordjyske.dk, at de nye hævede afgifter i realiteten ingen effekt vil have på Danmarks store udslip af kuldioxid, CO2.
Også miljøorganisationen NOAH mener, at pakken er for uambitiøs på miljøets vegne.
- Hvis man virkelig ville gøre noget skattepolitisk, der battede for miljøet, så skulle man lade afgiften på benzin stige mere. I de seneste 18 år er afgiften på benzin kun steget med 41 øre, mens afgifterne på kollektiv trafik er tordnet op. Og det går ud over de fattigste i samfundet. Denne her skattereform betyder, at de mest velhavende bare får råd til at bruge endnu mere el og benzin, siger Ivan Lund Pedersen fra NOAH.