Spam finansministeren med jeres lønsedler.
Sådan lyder den seneste opfordring fra fagforbundet FOA til sine godt 200.000 medlemmer.
Annoncen er i dag at finde i flere medier, og den er under overskriften "Thor har brug for din hjælp" illustreret med en meget træt finansminister, der er ved at drukne i strimler fra sin regnemaskine.
Selvom sådan et angreb er skarpt og umiddelbart negativt, er det faktisk godt for demokratiet og for forståelsen, mener valgforsker ved Københavns Universitet, Kasper Møller Hansen.
- En hård tone er med til at skære ind til benet og gøre det klart, hvad de forskellige aktører står for, siger Kasper Møller Hansen.
Han forudser, at vi vil selv mange flere af den slags angreb, hvis der bliver udskrevet valg.
De seneste år er da også fyldt med eksempler på drilske eller aggressive kampagner, mener Kasper Møller Hansen.
Hvem husker ikke Radikale Venstres videokampagne før valget i 2005 mod daværende integrationsminister Bertel Haarder, hvor citater fra ministeren blev ledsaget af flygtninge og deres børn?
Men selvom tonen bliver skarp herhjemme, er den dog intet i forhold til den engelske eller amerikanske, mener lektor og politisk forsker på Danmarks Journalisthøjskole, Roger Buch.
I hvert fald ikke, når det gælder om at få vælgernes opmærksomhed.
Roger Buch sagde under sidste valgkamp til Computerworld, at alle former for direkte henvendelse og synlighed bliver anvendt uden de store forbehold i USA og England. Både email, sms, bannerreklamer, personligt fremmøde og ringen på døren og enhver anden mulig kanal.
Nogle af metoderne vil ifølge Roger Buch formentlig ikke i praksis kunne anvendes i valgkamp på dansk jord.
Læs også:
• Fagforening vil spamme Thor P. med lønsedler
• Nationalbanken: Thor P. har ikke styr på pengene
• EU-dom sår tvivl om finansministerens tal
• Finanslovsforslag får dumpekarakter