Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Oslo - 15. april 2015. Deleøkonomi eller "Sharing Economy" er en verdensomspændende tendens, der hastigt forandrer erhvervslivet, og den måde vi forbruger, køber og sælger ydelser på ved at optimere udnyttelsen af ressourcer. Vi kender bl.a. systemet fra Airbnb, der lader private udleje overnatningsmuligheder til rejsende, og fra taxiservicen Über. Herhjemme har især delebilsfirmaer taget forretningsmodellen til sig med virksomheder som GoMore og MinbilDinbil.
I disse timer har print management-løsningerne Gelato Cloud og Gelato Globe verdenspremiere i Norge, Sverige, Tyskland og Danmark. Produkterne, der sigter på hhv. kreative kræfter indenfor grafisk design- og marketingafdelinger i multinationale virksomheder, benytter sig af en cloud-teknologi, der sparer både tid, penge og miljøbelastning.
Ved at eliminere besværlige administrative arbejdsgange med indhentning af tilbud, testkørsler osv., og samtidig sørge for at trykkeopgaven udføres nær leveringsadressen, sikrer løsningerne en langt bedre udnyttelse af ressourcerne.
Via gratis plugins til de førende grafiske programmer kan brugere af Gelato Cloud arbejde på trykklare skabeloner og sende printordrer med et enkelt klik. Gelato garanterer herefter levering indenfor blot 48 timer i 40 lande verden over. For virksomheder med kontorer i flere lande er der med Gelato Globe store fordele at hente, idet den automatiserede og centraliserede koordinering af trykkeordrer medfører en tidsmæssig besparelse på typisk 50%.
De store økonomiske besparelser ved begge systemer ligger især i reducerede transportomkostninger og færre prøvetryk. Men teknologien strømliner også en række processer, så det bliver lettere at opnå et ensartet resultat uden bøvl med koordinering af farvestandarder, beskæring og skrifttyper. Derfor tilbyder Gelato også en garanti, der dækker ethvert fejltryk helt ned til kundens egne stavefejl.
For trykkeribranchen betyder systemet især, at det bliver langt nemmere at tjene penge på mindre og uregelmæssige ordrer. Samtidig får lokale trykkerier adgang til et stort marked gennem den globale "print-sky". Dermed kan vejen være banet for, at et årelangt fald i både omsætning og bundlinje i trykkeribranchen kan vendes.
Martin Thorborg, en af Danmarks mest erfarne IT-iværksættere og oplægsholdere inden for innovation, er ikke i tvivl om, at Gelato Cloud rammer plet ved at vende forretningsmodellen på hovedet.
- Det er præcis denne type innovation, der kan ændre et marked fuldstændigt på meget kort tid. Virksomheder, der ligesom Gelato er født digitale, gentænker produkterne med udgangspunkt i brugerbehov og ressourcer. De fungerer efter en moderne netværkstankegang og gør sig fri af den etablerede branches vanetænkning. Når man tænker på, at trykkeribranchen har kæmpet med indtjeningsevnen i årevis, kan denne nye kundevenlige tilgang være lige den medicin, der skal til, siger Martin Thorborg.
Og ambitionerne er klare i det norske hovedkvarter:
Vores forretningsmodel er som alle de andre nye virksomheder, inden for det man kalder "collaborative consumption". Vi ejer ingen printere eller trykkemaskinel, men forbinder kundernes behov med en enorm global ressource. Ved at fjerne en lang række forhindringer for både kunder og trykkerier satser vi på at sætte et markant aftryk på det 6000 milliarder kr. store globale grafiske marked. siger Gelato Group stifter og CEO Henrik Müller-Hansen
Gelato Group forventer satser på en firedobling af omsætningen i 2015 ifht. resultatet fra 2013. I takt med at produkterne lanceres i flere markeder, er det virksomhedens mål at øge selve kategorien i markeder, hvor trykkeribranchen ellers har haft det svært i de senere år.
Materialer:
Fotos: https://www.flickr.com/photos/97627992@N07/sets/72157651606753815/
Video: http://www.gelatogroup.com/press/#videos
Gelato Globe: gelatoglobe.com
Gelato Cloud: gelatocloud.com
Optimalprint: optimalprint.com
Pressekontakt:
Rasmus G. Kristensen
PR for Gelato Group i Danmark rasmus@sensum.dk
Tlf. +45 2218 4156
Aoife Kimber
PR for Gelato Group
akimber@kimberpr.com
+650 773 7288
Christian Sæterhaug
Marketingchef for Gelato Group
christian.s@gelatogroup.com
+47 413 19 124
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.