Arturo Bris, der er chef for IMD’s center for digital konkurrenceevne, har besøgt Danmark et utal af gange.
Er der en ting, der har slået ham, så er det, at vi har en tendens til at kigge endog meget kritisk på vores egne evner til at omfavne og bruge nye teknologier.
- I er virkelig i verdensklasse, når det kommer til digital omstilling, men det mærker man bare ikke rigtig på jer. I er ikke tilfredse med at være nummer to i verden. Det er bare ikke godt nok, siger han til erhvervsmediet DI Business.
Faktisk er Danmark ikke nummer to i verden. Den seneste måling fra IMD kårer således Danmark til den tredje mest konkurrencedygtige digitale nation i verden efter USA og Singapore. Men lad det nu ligge.
Det centrale er ifølge Arturo Bris, at Danmark på en række af de områder, som IMD har fulgt i mange år, står unikt godt rustet.
- Jeg kan ikke lade være med at sammenligne med Schweiz, hvor jeg bor. Der går befolkningen meget henholdende til ny teknologi. Sådan er det ikke i Danmark,. Det smitter selvfølgelig også af på virksomhederne – og bør give jer en fordel, siger han.
I Dansk Industri (DI) er man enige i, at Danmark ligger i det digitale førerfelt.
- Danmark er ikke et land, som er rigt på naturressourcer, men vi er rige på gode idéer. På det digitale område går det stærkt, og vi bliver nødt til hele tiden at udvikle vores idéer og vores virksomheder, hvis vi forsat skal være dem med de bedste digitale løsninger, siger Rikke Hougaard Zeberg, digitaliseringspolitiskchef i DI, og tilføjer:
- De digitale løsninger er svaret på en række af vores største udfordringer omkring klima, sundhed og bæredygtig fødevareproduktion. Derfor er det også det vores virksomheder og vores land i endnu højere grad skal leve af i fremtiden.