Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
- Ingen af de børn jeg har spurgt, har lyst til at ryge. Alligevel har jeg læst, at der hver eneste dag er 40 af de store, der starter. Så hvorfor gør I ikke noget?
Sådan spørger en lille dreng i en ny kampagnefilm fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden. Filmen er startskuddet til 'Røgfri Fremtid', et partnerskab, der med nye metoder skal gøre op med det faktum, at 40 børn og unge hver dag begynder at ryge.
- Når så skræmmende mange unge begynder at ryge, skyldes det ikke mangel på oplysning. Alle ved, at rygning er usundt. Der mangler handling. Og vi har rent faktisk muligheden for at skabe den første røgfri generation i Danmark, hvis vi vil. Det kan være svært at stoppe med at ryge, så lad os sammen gøre det svært at starte, siger Leif Vestergaard Pedersen, direktør i Kræftens Bekæmpelse.
Målet for Røgfri Fremtid er, at ingen børn og unge ryger i 2030.Det handler ikke om at genere dem, der allerede ryger, men om ikke at give tobakken videre til vores børn.
Befolkning og civilsamfund bakker op
Ifølge nye tal fra rapporten 'Forebyggelse ifølge danskerne' bakker 85 pct. af danskerne op om den ambitiøse målsætning. Opbakningen går på tværs af politiske skel og ligger på mindst 80 pct. i alle politiske partiers vælgergrupper.
En lang liste af kommuner, skoler, butikskæder, sundhedsfaglige organisationer og mange andre er allerede partnere i Røgfri Fremtid. Fælles for dem alle er ønsket om ikke at give tobakken videre til deres børn og børnebørn.
- Det er nu, vi skal handle, hvis vi vil sikre, at dem, der er små børn i dag, ikke begynder at ryge, når de vokser op. Og vi behøver ikke bare vente på politikerne. Hvis vi viser, at vi er mange, der vil det samme og går nye veje, er det absolut muligt at skabe en røgfri generation, siger Gurli Martinussen, direktør i TrygFonden.
Alle kan være med
Røgfri Fremtid vil inspirere alle til at gøre en indsats, der hvor de kan. Ryg ikke, når der er børn til stede. Gør skolerne røgfri. Sælg ikke tobak til unge under 18 år. Tiltagene kan være små eller store, men alle er de skridt på vejen mod den første røgfri generation.
Røgfri Fremtid lanceres de 31. maj med kampagnefilm på sociale medier, aktiviteter hos partnere og events over hele landet.
Se mere på www.røgfrifremtid.dk, www.facebook.com/RoegfriFremtid og Twitter #RøgfriFremtid.
-------------------------------------
Pressemateriale
I vores presserum, www.røgfrifremtid.dk/presse, finder du kampagnevideo, pressebilleder, citater og infografikker om Røgfri Fremtid.
-------------------------------------
Events og aktiviteter hos partnere i Røgfri Fremtid onsdag den 31. maj
I Irma, Industriens Hus i København, fjerner Coop tobakken fra hylderne og holder kl. 10 paneldebat om rammerne for salg af tobak til børn og unge. Hele dagen er der events i butikken.
På Københavns Rådhus hædrer Københavns sundhedsborgmester fem røgfri skoler med et særligt certifikat.
I Esbjerg, Odense og Randers arrangerer kommunen events på gader og stræder.
I byer over hele landet er Kræftens Bekæmpelses frivillige klar med kampagnematerialer og en snak om Røgfri Fremtid.
Tal fra rapporten 'Forebyggelse ifølge danskerne'
85 pct. af danskerne bakker op om målsætningen om en røgfri generation i 2030. Tilslutningen er størst blandt de, der stemmer på Det Radikale Venstre eller Alternativet (92 pct.). Lavest tilslutning findes hos vælgere hos Det Konservative Folkeparti (80 pct.).
Kilde: 'Mellem broccoli og bajere - forebyggelse ifølge danskerne', Tænketanken Mandag Morgen og TrygFonden 2017.
Fakta om unge og rygning
Næsten 1 ud af 10 børn og unge, der i dag er mellem 11 og 17 år, vil dø af tobak
18 pct. af de 15-årige ryger hver dag, hver uge eller ind imellem
22 pct. af de 16-25-årige ryger hver dag eller ugentligt. I 2015 var det 18 pct.
15 pct. af de 16-25-årige ryger hver dag. I 2015 var det 13 pct.
81 pct. af de 16-25-årige rygere startede, da de var under 18 år
Hver dag starter 40 børn og unge med at ryge
Kilder: SST, Skolebørnsundersøgelsen, SIF 2014; Epinion, Kræftens Bekæmpelse 2016 og Ungdomsprofilen, SIF 2014.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.