SAS har haft ikke mindre end otte sikkerhedsbrister de seneste to år. Det betyder, at flyene letter, uden at sikkerheden er i orden. Tålmodigheden med SAS’ manglende sikkerhedskontrol er nu ved at slippe op hos Statens Luftfartsvæsen (SLV), der er klar til at tvinge fly på jorden, hvis ikke kontrollen kommer på plads - hurtigt.
»Vi er kommet tættere på smertegrænsen, fordi SAS flere gange er grebet i ikke at leve op til de forskellige krav. Derfor har de indtil 1. febraur til at komme med en handlingsplan. Men vi vil, som det også sker i Norge og Sverige, gennemføre inspektioner. Og der har vi visse sanktionsmuligheder,« siger Tina Larsen fra SLV’s informationsafdeling til Børsens Nyhedstjeneste, BNT.
En af sanktionerne er at inddrage flyvetilladelserne.
Problemerne har skabt intern uro mellem SAS’ flyselskaber og den tekniske division, SAS Technical Services (STS), og har ført til, at direktøren for STS er blevet fyret.
»Vi har konstateret, at STS ikke har overholdt den kvalitet, de skal. Det har blandt andet ført til, at vi har ændret internt i organiseringen, og at der er ansat en ny chef for STS i slutningen af 2006,« forklarer SAS sikkerhedsansvarlige direktør Lars Mydland til Børsens Nyhedstjeneste.
SAS skal senest 1. februar aflevere en handlingsplan for hvordan de kan forbedre kontrollen.
SLV har ansvaret for at tjekke SAS 34 danskregistrerede fly.