I løbet af sommeren kontakter en del virksomheder Dansk Industri (DI) med spørgsmål om påklædning på arbejdspladsen. De får besked om, at det er helt op til arbejdsgiveren at bestemme, hvilken påklædning medarbejderne må gå i, siger Teamleder for Team Forskels- og Ligebehandling i DI og advokat, Sabine Buhl Valentiner.
- Ligebehandlingsnævnet har flere gange slået fast, at arbejdsgiver har retten til at fastsætte regler for påklædning – bare de er saglige og objektive, siger Sabine Buhl Valentiner til erhvervsmediet DIBusiness.dk
Ifølge modeforsker ved Designskolen Kolding, Else Skjold, er det ikke altid lige let for medarbejderne selv at afgøre, hvilken påklædning der er passende på jobbet.
- Det er i dag både for mænd og kvinder ofte op til dem selv at vurdere, hvad professionel påklædning er, siger hun.
Men det kan være svært. For det er stor forskel på, hvordan man klæder sig alt efter typen af arbejde, virksomhedens gæster, eller om man arbejder i det offentlig eller private.
- Virksomheder, der får besøg af internationale gæster, har eksempelvis høje forventninger til professionel påklædning, siger Else Skjold.
En klar retning med plads til fortolkning
Revisionsvirksomheden Deloitte er en af de virksomheder, der har en dresscode for medarbejderne. Den lyder:
”Den enkeltes påklædning skal være tilpasset de kunder, den enkelte betjener. Derudover betyder vores indretning af huset, at man ofte vil møde kunder. Derfor forventer vi, at den enkeltes påklædning altid er præsentabel.”
- Tidligere har vi haft en strammere formulering, men vi er gået over til en mere klar retning med plads til fortolkning. Og i takt med, at vi udvider vores ydelser til vores kunder, fx inden for it, kommunikation og customer marketing, ansætter vi også medarbejdere med andre profiler end tidligere. Det betyder, at rammerne for, hvordan man går klædt i Deloitte er blevet mere fleksible, og at vi i stigende grad rummer flere stilarter i dag, siger Camilla Kruse, talentleder og partner i Deloitte.
Kunders bare ben påvirker dresscoden
Markedsføringsbureauet IIH Nordic har tidligere haft en dresscode nedskrevet i personalehåndbogen. I dag kan nye medarbejdere læse i ”onboarding”, at dresscoden hedder ’business casual’.
- Vi har stadig en dresscode nedskrevet, men den bliver ikke fulgt så stringent længere, forklarer adm. direktør i IIH Nordic, Henrik Stenmann.
Han oplever en udvikling i måden, eksempelvis virksomhedens kunder går klædt på.
- Vores kunders påklædning er blevet mere afslappet de seneste år. Derfor synes jeg, det er fjollet, at vores medarbejdere sidder i deres stiveste pus, hvis kunderne kommer i shorts og sandaler. Til præsentationer og ved særligt vigtige møder har vi stadig en forventning om, at medarbejdernes påklædning er mere professionel, siger Henrik Stenmann.
Fire gode råd til virksomheders dresscode
- Tal med medarbejdere om, hvordan medarbejderne må klæde sig og kom med konkrete eksempler.
- Lav en politik, der udstikker saglige og objektive retningslinjer for acceptabel påklædning i jeres virksomhed.
- Politikken bør indeholde en angivelse af, hvilke ansættelsesretlige konsekvenser det kan få, hvis medarbejderne ikke overholder politikken.
- Påtal det hurtigst muligt, hvis en medarbejder ikke klæder sig i overensstemmelse med virksomhedens retningslinjer.
Kilde: Teamleder for Team Forskels- og Ligebehandling og advokat i DI, Sabine Buhl Valentiner
Dansk Industri