Læreplaner i Odense Kommunes SFO er til næste års skolestart. Det lyder næsten som om, at elevernes fristed efter dagens sidste time nu skal fyldes med bøger.
Men ingen grund til panik, siger underviser i psykologi ved CVU Lillebælt og medlem af regeringens skolestartsudvalg, Kirsten Poulsgaard.
Pædagoger med forklaringsproblem
»Det handler sådan set ikke om, at børnene i SFO en skal have proppet noget i hovederne. Det er nærmere pædagogerne, der skal have proppet en masse nyt i hovederne. For modsat lærerne er pædagogerne ikke vant til at beskrive og dokumentere det pædagogiske indhold og langsigtede formål med pædagogikken,« siger Kirsten Poulsgaard.
»Man kan sige, at pædagogerne ofte har et forklaringsproblem, når det gælder om at formidle, hvad pædagogikken drejer sig om,« tilføjer hun.
SFO ernes læreplaner skal således hjælpe pædagogerne af med »forklaringsproblemerne« ved at beskrive præcis, hvad det pædagogiske indhold drejer sig om. På denne facon bliver det også langt lettere for lærere og forældre at forstå indholdet i SFO erne.
»Og i skolebestyrelserne vil SFO en i langt højere grad blive diskuteret. Virkningen vil være en opgradering af SFO en,« uddyber Kirsten Poulsgaard.
Odense i front
Odense Kommune har netop udsendt et hæfte til kommunens SFO er, som beskriver, hvordan og hvornår læreplanerne kan og skal udarbejdes. I hæftet står også de krav til pædagogikken, som byrådet har udstukket.
Og ifølge Kirsten Poulsgaard er kommunen langt fremme sammenlignet med mange andre danske kommuner.
»Der er ikke mange andre kommuner, som er kommet så langt. Der kan være enkelte institutioner, som har deres egne læreplaner, men typisk har de ikke en hel overordnet plan udstukket fra kommunen,« siger Kirsten Poulsgaard.
Krav
Læreplanerne skal ud over at beskrive det pædagogiske indhold i SFO erne også være med til at skabe sammenhæng mellem daginstitutionerne, SFO erne og skolerne. Både skoler og daginstitutioner har nemlig i forvejen læreplaner. Eleverne skal således opleve en sammenhæng mellem skolen og overgangen til SFO en.
Rådmand for Børne- og ungeforvaltningen Jane Jegind (V) mener, at læreplaner er et vigtigt værktøj for pædagogerne.
Ingen tilfældig leg
»Vi skal jo sikre, at SFO erne ikke bare er opbevaringssteder med tilfældig leg. Nu er der masser af pædagoger, der gør en fremragende indsats, men det vil være fint, at der er en overordnet plan med SFO erne, som også kan understøtte læreplanerne i skolerne.
Der må jo gerne være strukturerede tanker bag legen. Altså elementer som kan anspore børnene til at undre sig og stille spørgsmål om eksempelvis natur eller sundhed,« siger Jane Jegind.