De overflødige kilo på sidebenene vil rasle af danskerne, og den osende og tætte trafik på vejene vil blive markant mindre. Det er bare et par af de gevinster, det danske samfund vil få ud af et opsigtvækkende forslag, som SF smider på bordet i denne uge.
For at skabe bedre sundhed og mindre trafik vil SF blandt andet gøre det muligt for cyklister at trække deres cykeltur til og fra arbejde fra i skat. Skattereglerne i dag gør det muligt at trække transporten til arbejde fra i skat, men først efter de første 24 kilometer.
Og SF vil give 1,78 kroner for hver kilometer, man cykler på arbejde – et dagligt skattefradrag på op til 43 kroner. Nok til at betale frokosten, siger SF’s trafikordfører Poul Henrik Hedebo.
»Reglerne er lavet til bilister, for de færreste cykler mere end 24 kilometer på arbejde. Et fradrag vil give folk et økonomisk incitament til at tage cyklen på arbejde i stedet for bilen, og det vil i sidste ende give store gevinster for danskernes sundhed og være med til at løse problemerne med trængslen på vejene,« siger Poul Henrik Hedebo.
Han peger på eksempler fra både Holland og Belgien, der har forsøgt sig med det særlige cykelfradrag. I en Belgisk kommune steg antallet af cyklende betydeligt, efter at ansatte fik op til 20 kroner om dagen for at cykle på arbejde, mens Holland har indført et årligt fradrag på 2.500 kroner, hvis man cykler på arbejde tre gange om ugen.
De udenlandske eksempler og udsigten til store gevinster på sundheds- og miljøområdet bør være argumenter nok til at indføre fradraget, mener SF. Socialdemokraterne er positive.
»Et interessant forslag, som jeg bestemt ikke vil afvise. Cyklisterne skal prioriteres mere, og et særligt fradrag kan være en mulighed,« siger trafikordfører Poul Andersen.
Derimod ryster både Dansk Folkeparti og Venstre på hovedet over forslaget.
»Hvordan skal man kontrollere at folk cykler på arbejde,« spørger Flemming Damgaard Larsen (V).
Men det er et problem, der kan løses, mener SF.
»Eksempelvis kunne den ansatte og arbejdsgiveren lave en erklæring om, at de ansatte cykler på arbejde. Men generelt er det bureaukratiske knas langt mindre end de samlede gevinster,« siger Poul Henrik Hedebo.
Transport- og energiminister Flemming Hansen (K) vil ikke forholde sig til SF’s konkrete udspil, men er enig i, at cyklister skal have bedre forhold. Og det er netop indholdet i en ny plan, der i løbet af de næste måneder måske vil overhale SF’s forslag.
»Vi er i fuld gang med at udforme en ny cykelstrategi. Jeg er optaget af, at vi får en strategi, som ’kører på to hjul’, og vi skal både have en strategi for indsatsen i forhold til større og mindre anlægsprojekter på vejnettet i form af cykelstier og en strategi for statens rolle som igangsætter og inspirator for sektoren,« siger Flemming Hansen (K).
FAKTA:
Sådan skal cyklisternes vilkår forbedres ifølge SF
- Skattefradrag for brug af cyklen til arbejde. 1,78 kroner per kilometer per dag op til 24 kilometer om dagen.
- 250 millioner kroner til 25 nye cykelbyer udfra eksemplet fra Odense, der har haft stor succes med fokus på cyklisme.
- Cykelpulje på mindst 50 millioner kroner årligt til eksempelvis bedre cykelstier.
-
Bedre mulighed for at kombinere kollektiv trafik og cykel, eksempelvis
med en ’cykelanhænger’ på bybussen og særlig Metrovogne til cykler.
- Ændret færdselslov, der eksempelvis gør det muligt for cyklister at dreje til højre for rødt lys.