En 42-årig serbisk statsborger med bopæl i Sønderborg er mandag ved Retten i Sønderborg idømt 13 års fængsel for omfattende narkokriminalitet. Manden er samtidig udvist af Danmark for bestandig, hvilket betyder, at han efter endt afsoning permanent er forment adgang til landet.
Den 42-årige er fundet skyldig i besiddelse og videreoverdragelse af betydelige mængder narkotika. Konkret drejer det sig om 50 kilo amfetamin, 4 kilo kokain og 20 kilo hash — i alt 74 kilo euforiserende stoffer.
Sagen er rejst af Anklagemyndigheden ved Syd- og Sønderjyllands Politi og er én af de større narkosager, der har været for retten i landsdelen. De mange kilo stoffer indikerer ifølge anklagemyndigheden, at der har været tale om handel i et professionelt omfang.
Den dømte tog efter domsafsigelsen betænkningstid med hensyn til, om afgørelsen skal ankes til landsretten. Han har dermed mulighed for at få prøvet både skyldsspørgsmålet, strafudmålingen og udvisningen ved en højere instans.