Idérigheden er stor, når virksomhederne skal have forbrugerne ind i folden. Men når opfindsomheden bliver for kreativ, kan det medføre en politianmeldelse. Og det har selskaberne ViaCompany og smykkeselskabet Desire fået at føle.
Det oplyser Forbrugerombudsmanden.
ViaCompany havde sendt en e-mail til forbrugerne, der gav udtryk af at være en servicemeddelelse. Men den indeholdt et link til en kampagne, der bandt forbrugeren til et abonnement, hvis man opgav betalingskortoplysninger.
Og det er vildledning, fastslår Forbrugerombudsmanden.
ViaCompany skrev til forbrugerne, at der var "fejl i din adresse - pakke kommet retur". Forbrugeren skulle blot klikke videre for at indtaste korrekt adresse, så gaven - et margueritsmykke - kunne sendes igen.
Men det er imidlertid Forbrugerombudsmandens opfattelse, at hovedformålet var at tilmelde forbrugerens kreditkortoplysninger til et løbende abonnement af en smykkeklub, hvor der hver måned blev hævet 179 kroner.
Smykket kom fra smykkeklubben Aura, ejet af Desire ApS, der lovede forbrugerne margueritsmykker mod betaling af 12 kroner i porto. Men der var også i virkeligheden tale om salg af løbende betalingsabonnementer til 179 kroner pr. måned.
Derfor har Forbrugerombudsmanden også politianmeldt Desire for vildledning.
Det er nu op til politiet at foretage yderligere efterforskning i sagerne.
Hvis du vil undgå at blive bundet abonnementer på ærmet, kan det være en god idé at tjekke, hvor en mail kommer fra - for eksempel på siden www.dk-hostmaster.dk. Kender du ikke firmaet, så søg efter det på internettet.
Du skal overveje troværdigheden af både firma og tilbud. Og rådet fra Forbrugerombudsmanden lyder, at du skal læse det med småt på hele siden, inden du afgiver kreditkortoplysninger.
/ritzau/