Når vi danskere surfer rundt på nettet efterlader vi fodspor i digital form, populært kaldet cookies. Helt basalt handler det om, at hjemmesider indsamler massive mængder data om vores færden. Fænomenet kaldes Big Data, og nærmere forklaring kommer her.
”Som forbruger oplever vi jo ofte Big Data i forbindelse med at købe på internettet. Det at et website kan genkende os, når vi kommer tilbage og komme med anbefalinger til noget, der passer til os på baggrund af vores tidligere køb. Det tror jeg vi alle kender fra eksempelvis Amazon,” forklarer Peter Lange, Ekspert i Big Data fra IBM
Målrettede annoncer
De fleste danskere stifter således bekendtskab med Big Data, når vi surfer rundt på diverse webshops eller nyhedssider, og får derved målrettede annoncer og nyheder, der er tilpasset vores netprofiler.
Godt for helbredet i fremtiden
Men der kan også være fordele ved at dele information, som indgår i Big Data analyse. Det kan ligefrem være godt for helbredet i fremtiden, for Big Data bruges også til forskning i sundhed.
”Hvis jeg kunne være datadoner og dele data om mine behandlinger, ville jeg gøre det. For jeg tror, at en dag vil det komme mig til gode. Og jeg tror også, at hvis viden bliver delt om, hvordan man reagerer på f.eks. medicin, så kan den viden komme andre til gode,” forklarer Peter Lange, Ekspert i Big Data fra IBM
Du vælger selv, hvad nettet skal vide om dig
Ifølge ekspert i netsikkerhed Jan Jarlbæk, er der risiko for, at de digitale fodspor man efterlader kan misbruges – og derfor skal man udvise omhu, når man er på nettet, og vise, at man selv kan være herre over, hvilke spor man efterlader.
”Det er jo klart, at der er nogle fordele ved at have de her cookies. Men man skal hele tiden sørge for at vide, hvad er det for nogle cookies jeg tillader, som må videregive oplysninger omkring min internetbevægelse. Men er man ikke interesseret i det, skal man selvfølgelig sørge for at slette tingene, når man er færdig,” udtaler sikkerhedsekspert ved Parcifal, Jan Jarlbæk
Big data er altså andet og mere end målrettede reklamer – og du er på godt og ondt selv med til at vælge, hvad nettet skal vide om dig. Husk det, når du griber musen næste gang, lyder rådet fra eksperterne.
Ovenstående indhold er sponsoreret