Der skal fyldes godt med varer i bagagerummet, før det reelt kan betale sig for danskere at køre til Tyskland i egen bil og købe ind.
For eksempel skal man købe hele 3840 dåsesodavand eller næsten tusind havarti-oste, før det kan betale sig at starte bilen fra Aarhus eller København og køre syd for grænsen på indkøb. Det viser en analyse fra Nykredit.
- Hvis man fylder sin bil med dåsesodavand, kaffe, øl og tandpasta, skal man enten købe ind i meget store mængder eller bo tæt på grænsen, før det kan betale sig, siger forbrugerøkonom i Nykredit Johan Juul-Jensen i en pressemeddelelse.
Nykredit har set nærmere på tilbud på en række fødevarer samt en opgørelse over kørselsudgifter. Analysen viser, at der skal slæbes meget store mængder varer med hjem, før grænsehandlen betaler sig, hvis man medregner udgifter til bilen.
- Enten snyder de danske forbrugere sig selv, eller også er de ikke først og fremmest drevet af besparelser og føler, at turen frem og tilbage har en værdi i sig selv.
- I hvert fald kan det langt fra altid betale sig at køre over grænsen efter vand, for at sige det sådan, siger Johan Juul-Jensen.
Ifølge Nykredits beregning kan regningen endda ende med at blive op til 700 kroner dyrere, hvis man køber den tilladte mængde øl syd for grænsen og regner transportudgifterne med.
Der er væsentlige besparelser ved at købe især slik, chokolade og visse mærkevaresodavand i Tyskland i forhold til i Danmark. Men Johan Juul-Jensen mener, at mange forbrugere undervurderer de fulde omkostninger ved at starte bilen.
Ud over udgifter til benzin skal man regne slitage og værditab, forsikring, finansielle omkostninger og afgifter med.
Det får en tur i en af markedets billigste biler over grænsen og hjem igen fra Kolding til at løbe op i 400 kroner. En tur til Aarhus vil koste 800 kroner, og en tur til København beløber sig til i alt 1100 kroner.
Opgørelser fra FDM viser ifølge Nykredit, at omkostningen per kørte kilometer varierer fra to kroner for de billigste biler til fem kroner for de dyreste biler.
- Afskaffelsen af den omdiskuterede fedtafgift har gjort grænsehandel mindre fordelagtigt, men der er fortsat områder, hvor man kan opnå besparelser.
- Særligt serviceydelser som for eksempel tandlægebesøg og bileftersyn, selvom det ikke typisk er dét, vi forbinder med grænsehandel, siger Johan Juul-Jensen.
/ritzau/