Hver dag prydes landets aviser af fremragende billeder – men nogle skiller sig selvfølgelig ud. Og de dyster hvert år om titlen som Årets Pressefoto.
Fem billeder, der alle skildrer vigtige historier, blev udvalgt, og juryen har faktisk allerede besluttet, hvem der skal hædres med den fornemste pris inden for dansk pressefotografi. Det offentliggøres dog først ved en ceremoni den 3. marts.
I mellemtiden kan du se de fem udvalgte billeder her – og læse juryens begrundelse for, hvad der gør præcis de billeder til noget særligt.
Anthon Unger: 13 minutter, der rystede Danmark
Juryen: ”Billedet er fantastisk godt fotograferet, for det er lykkedes fotografen under pres rent faktisk at fotografere og ikke bare komme hjem med en registrering. Det er samtidig et vildt billede, som ikke er perfekt, men både ufærdigt og samtidigt fængende og hjerteskærende. Man kan se længe på det.”
(Se billedet i toppen af artiklen)
Asger Ladefoged: Ukraine 2022
Juryen: ”Det er en meget stærk historie, og bedstefaren har et fantastisk udtryk. Følelserne brager ligefrem ud gennem hans øjne. Billedet har desuden noget alment menneskeligt og poetisk over sig. Det er flot, stilsikkert fotograferet og godt fortalt. Budskabet er klart, og der er nærvær og følsomhed.”
Jacob Ehrbahn: På flugt fra Putins krig i Ukraine
Juryen: ”Billedet er både smukt og ikonisk, hun ligner en madonna, som hun sidder der i sin ophøjede ro. Det er et fotografi, der trækker referencer til de bedste af de gamle fotografer. Det er rørende, flot fortalt, og det er dejligt, at det er i sort/hvid. Et af de billeder man tager med sig fra 2022.”
Mads Nissen: Talibans inhumane narkofængsler
Juryen: ”Det er først og fremmest utrolig smukt fotograferet og en god fortælling. Billedet er skabt af en stilsikker fotograf, og man mærker tydeligt hans stemme. Det er lykkedes ham at komme langt ind i et svært miljø, hvor han har brugt tid på at være til stede, så man mærker dybden i følelserne og bliver rørt.”
Ólafur Steinar Rye Gestsson: Skyderiet i Fields
Juryen: ”Det er klassisk pressefotografi, når det er bedst. Billedet fortæller en virkelig stærk historie, og udtrykket i kvindernes øjne er voldsomt og uforglemmeligt. Det er sjældent at opleve så ren en skræk og panik, som der tydeligt ligger i telefonopkaldet. Det er desuden taget under svære omstændigheder.”