Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
I dag har Scandinavian Tobacco Group offentliggjort sin årsrapport for 2013.
Årets omsætning udgjorde DKK 5.925 mio. (5.978). Målt i faste valutakurser voksede omsætningen med 0,5%.
EBITDA udgjorde DKK 1.175 mio. (1.301). Målt i faste valutakurser faldt EBITDA med 8,3%, primært på grund af planlagte lagerreduktioner hos Koncernens franske distributør.
Renset for valutakurseffekt steg omsætningen i alle kategorier med undtagelse af
maskinfremstillede cigarer og i alle regioner bortset fra Nord- og Vesteuropa.
Outlook: Baseret på årets planlagte aktiviteter forventer Koncernen fortsat vækst i omsætningen målt i faste valutakurser. Væksten understøtter Koncernens målsætning om en fortsat forbedret indtjening (se årsrapport 2013, side 14).
Koncernchef Anders Colding Friis siger:
"2013 har været et udfordrende år for hele tobaksindustrien. Totalmarkederne er faldet særligt i vores kernemarkeder i Nord- og Vesteuropa. Alligevel er det lykkedes os at øge vores omsætning med 0,5%.
Jeg er tilfreds med, at vi fortsat vokser i Nordamerika og Sydeuropa, og at vi tilmed opnår tocifret vækst i markederne uden for Europa og Nordamerika. I Australien og Canada voksede vi betragteligt, selvom markederne er de mest regulerede. Vi oplevede vækst i alle andre tobakskategorier end de maskinfremstillede cigarer. 'Little cigars' og vores internet- og katalogforretning i USA steg med tocifrede vækstrater, ligesom vores pibetobak og 'fine cut' opnåede høj vækst. Samlet set har vi forbedret vores position og øget vores markedsandele siden lanceringen af vores strategi i 2011.
Vi investerer fortsat i fremtidig vækst. Vi har over årene udviklet en unik portefølje af mere end 200 mærker, bl.a. ikoniske cigarmærker som Café Crème og Macanudo, der sætter standarden i deres kategorier. I USA styrker vi fortsat Cohibas position i luksussegmentet, og sammen med rapperen Shawn 'Jay Z' Carter har vi udviklet cigaren Cohiba Comador. Samtidig fokuserer vi på innovation og arbejder på udvikling af nye produkter, der kan tiltrække rygere fra andre tobakskategorier."
Scandinavian Tobacco Group har investeret et trecifret millionbeløb i sine cigarfabrikker siden fusionen med Swedish Match's cigar- og pibetobaksforretning i 2010.
Gruppens 6-2-4 projekt lukker to fabrikker og udvider samtidig fire fabrikker i Holland, Belgien, Danmark og Indonesien, der alle fremstiller cigarer. Projektet forventes afsluttet i første halvdel af 2014.
Scandinavian Tobacco Group er i færd med at opføre en ny fabrik til produktion af ekspanderet 'fine cut' i Holstebro. Fabrikken sikrer Koncernen tilstrækkelig kapacitet til at kunne vokse i denne del af markedet, der er det hurtigst voksende segment i tobaksmarkedet. Fabrikken forventes færdig i slutningen af 2014.
Om Scandinavian Tobacco Group
- Verdens største producent af cigarer og pibetobak
Nr. 1:
- på det amerikanske marked for håndrullede cigarer
- på det europæiske marked for maskinfremstillede cigarer
- på det globale marked for pibetobak
- på det amerikanske og de nordiske markeder for 'fine cut'
- 9.200 ansatte i den Dominikanske Republik, Honduras, Nicaragua, Indonesien, Europa, New Zealand, Australien, Canada og USA
Koncernens portefølje rummer mere end 200 førende mærker, bl.a. cigarmærkerne Café Crème, La Paz, Henri Wintermans, Macanudo, CAO, Partagas (USA) og Cohiba (USA). Blandt pibetobaksmærkerne er Captain Black, Erinmore, Borkum Riff og W.Ø. Larsen, imens de førende fine cut-mærker er Bugler, Break, Escort, Bali Shag og Tiedemanns.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.