En isoleret hændelse .
Sådan har det lydt fra SAS efter ulykken i Aalborg, hvor landingsstellet i højre side på et SAS-fly kollapsede.
Men SAS var advaret om, at problemer med flytypen, Dash 8-400. Flyfabrikanten Bombardier sendte allerede for to år siden flere advarsler ud. En af dem gik netop på det højre landingsstel, mens en anden advarede om metaltrætthed i flytypens landingsstel skriver Berlingske Tidende.
I advarslerne bad Bombardier flyselskaberne om at iværksætte gentagne, detaljerede inspektioner af revner i blandt andet hovedlandingsstellets bærende elementer.
- Revner kan resultere i landingsstellets kollaps, lød det i advarslen fra 2005.
Ifølge Berlingske Tidende fløj SAS i længere tid rundt med revnede hjul på Dash 8-flyene. Teknisk chef hos SAS Geir Sterio bekræfter, at der har været store problemer med hjulene, men han fastslår samtidig, at alle advarsler er blevet taget alvorligt.
- Så snart den slags rapporter ankommer, lægger vi dem ind som arbejdsordrer i vedligeholdelsesprogrammet, og det har vi vores egen opfølgning på, siger han til Berlingske Tidende.
SAS erkender dog, at flytypen er en stor mundfuld.
- Vist er Q400 en belastning i vores system. Arbejdsmæssigt har der været mange problemer med flyet, siger Ola Reinholdt, flyvechef hos SAS, til Jyllands-Posten.
SAS vil dog oplyse, hvor mange og hvilke typer af problemer, man har oplevet med flyene. Problemerne er kendt til mindste detalje af mydnighederne, men Statens Luftfartsvæsen (SLV), der fører tilsyn med flyselskaberne, kan heller ikke udtale sig.
- Vi ved præcist hvor mange uheld og episoder, der har været med samtlige danske inregistrerede Q400-fly. Men vi kan ikke offentliggøre tallene, fordi loven fastslår at vi har tavshedspligt, siger kommunikationschef i SLV Thorbjørn Ancher til Jyllands-Posten.
Læs også:
• SAS kontrollerer ulykkesfly
• Aalborg tur-retur med SAS ulykkesfly
• Endnu to ulykkesfly i problemer
• Dash 8 er SAS ulykkesfugl
• SAS-kaptajn: Troede ikke, der var noget galt
• Japan holder ulykkesfly på jorden
• Norge: SAS-ulykker kan ikke undgåes
• SAS-fly i dramatisk nødlanding
• SAS-sikkerhed er blevet kritiseret i årevis