En vildfaren gummipakning var 27. oktober skyld i endnu en Dash-8 Q400 nødlanding. Den glemte pakning, en O-ring, havnede ved landingsstellet på et fly, da SAS skiftede en reservedel fem dage inden nødlandingen.
Og udskiftningen af reservedelen var i strid med godkendt procedure skriver Politiken.
Producenten af det udskældte fly, canadiske Bombardier, oplyser til avisen, at SAS ikke kontaktede virksomheden i forbindelse med udskiftningen af reservedelen. Og Bombardier mener, at fremgangsmåden ikke var godkendt, da SAS ændrede på og brugte en reservedel til landingsstellet, selvom den egentlig var beregnet til flyets næsehjul.
Bombardier har flere gange fremhævet, at de mener, Dash-8 Q400-flyene er sikre, selvom SAS har måtte nødlande tre gange med den flytype, og producenten hævder, at den seneste nødlanding var SAS skyld og ikke følge af en konstruktionsfejl. Hvis det sidste var tilfældet, ville SAS kunne øge erstatningskravet mod Bombardier.
SAS vil ikke kommentere sagen, så længe Havarikommissionen er i gang med en undersøgelse af nødlandingen. Talsmand Bertil Ternet understreger dog, at SAS ikke gør noget uden at følge manualen.