»Alle SAS-fly er luftdygtige, når de kommer ud at flyve,« sagde SAS chefpilot, Flemming Jensen, til TV2 i aftes. Man kunne tro, at den udmelding er en selvfølgelighed, men faktisk har SAS i årevis været hårdt kritiseret for at flyve med fly, der netop ikke er luftdygtige.
I april sidste år undlod en kaptajn på et SAS Dash 8-400-propelfly, som det der nødlandede i Aalborg i aftes, at følge sikkerhedsreglerne, da den ene motor satte ud på vej fra Stockholm til Kalmar i Sverige. Det fremgår af en svensk rapport.
I ugerne inden uheldet var flyet udsat for samme fejl hele tre gange – og ingen af gangene fulgte piloterne procedurer, der skal forhindre styrt. Piloterne havde nemlig ikke trænet den type fejl, selvom den indtraf gang på gang.
SAS egne piloter er helt klar over, at der har været »alverdens problemer« med flytypen.
»Meget tyder på, at de fly, vi fik, havde alle børnesygdommene, fordi SAS fik de første fly fra producenten,« siger Mogens Holgaard, formand for SAS-piloterne, til pol.dk.
Han understreger, at han ikke har kendskab til, at de mange problemer med flyet skulle have udgjort en sikkerhedsrisiko.
SAS er tidligere blevet anklaget for systematisk at bryde sikkerhedsreglerne. Flyselskabet foretog hele 2.300 ulovlige flyvninger alene sidste år, konstaterede statsrevisorerne i maj i år.
De nærmere omstændigheder ved ulykken i Aalborg i aftes er endnu ikke udredt.