Højesteret har fredag givet flyselskabet SAS medhold i en sag om erstatning til passagerer efter forsinkelse.
Den afgørelse er selskabet tilfreds med, siger pressechef hos SAS Mariam Skovfoged.
- For SAS er førsteprioriteten sikkerhed, og den her dom understreger, at passagerernes sikkerhed kommer i første række, siger hun.
- Dommen har lagt vægt på, at uvejret, der var skyld i forsinkelsen, var en usædvanlig omstændighed, og at kaptajnen traf den rigtige beslutning om at lande i en anden lufthavn ud fra sikkerhedsmæssige hensyn.
Det var en flok passagerer, der skulle fra København til Washington i september 2013, som blev forsinket med tre timer og 43 minutter.
Flyet blev forsinket, fordi der på en flyvning dagen før var opstået problemer på grund af voldsomt uvejr med lyn. Flyet blev derfor omdirigeret til Philadelphia og kom forsinket til København.
Passagerne var ellers blevet tilkendt erstatning i både by- og landsret. De var samlet blevet tilkendt over 100.000 kroner.
Derfor var firmaet flyforsinkelse.dk, som har repræsenteret de forsinkede passagerer, også overrasket over fredagens dom fra Højesteret.
- Vi troede faktisk, at vi havde en god sag, siger direktør Johan Fugmann.
- Vi er skuffede på vegne af alle danske flypassagerer. Vi tænker, at det på visse punkter fremadrettet bliver sværere for passagererne at få kompensation.
Han forklarer, at da uvejret var på en flyvning dagen før, troede firmaet ikke, at det kunne bruges som undskyldning for en forsinkelse på en flyvning dagen efter.
- Vi ved ikke, hvor mange flyvninger et flyselskab må kigge tilbage og undskylde en forsinkelse med, at det er dårligt vejr, siger han.
Direktøren vurderer, at de nok vil sende flere sager i retten, da han frygter, at flyselskaberne begynder at afvise mere på grund af fredagens dom.
Højesteret vurderede, at forsinkelsen skyldtes "usædvanlige omstændigheder", og blandt andet derfor kan der ikke kræves erstatning.
/ritzau/